10% discount on Sport Definition! Code SD10
Dieta i przepisy

Śniadanie – jeść czy nie jeść?

  • 1140 odsłon
  • 0 komentarzy

Bardzo duża ilość osób nie przywiązuje większej wagi do jedzenia śniadań. Pierwszy posiłek jest jednym z ważniejszych posiłków w ciągu dnia. Po całonocnej głodówce bardzo ważne jest aby dostarczyć organizmowi paliwa, rozpędzić uśpiony metabolizm, podnieść poziom glukozy we krwi oraz obniżyć poziom kortyzolu, który po przebudzeniu jest bardzo wysoki.


Aby jednak śniadanie spełniało swoją funkcję powinno być pełnowartościowe, lekkostrawne, składające się z węglowodanów złożonych, białka, tłuszczy oraz zawierać duże ilości błonnika aby na dłużej czuć sytość. Jedne z najbardziej popularnych śniadań dla dzieci ale również w dużej mierze jedzą je dorośli i młodzież to: płatki z mlekiem, białe pieczywo z dżemem lub nutellą, rogaliki z czekoladą czy drożdżówki. Spożywanie takich produktów na pierwszy posiłek to błąd. Produkty te zawierają w dużej mierze cukry proste, które bardzo szybko dodadzą energii ale równie szybko energia spada przez co nasz organizm po krótkim czasie będzie się domagał kolejnego posiłku przez co zjemy więcej kalorii w ciągu dnia.

Jednym z typów śniadań są śniadania białkowo-tłuszczowe. Będą one najlepsze dla osób, które trenują po południu i rano ich organizm nie potrzebuje dużej dawki węglowodanów oraz dla osób z zaburzoną gospodarką insulinową. Nasz organizm bardzo dobrze reaguje na śniadania białkowo-tłuszczowe, przede wszystkim hamuje łaknienie oraz dobrze wypływa na metabolizm. Dobrym przykładem takiego śniadania będą jajka lub jajecznica z boczkiem.

Duże grono osób boi się dużej ilości białka zwierzęcego w swojej diecie ponieważ dostarcza sporo tłuszczów nasyconych, podnoszących poziom cholesterolu.. Niewiele osób wie, że cholesterol jest potrzebny naszemu organizmowi. Przede wszystkim odgrywa kluczową rolę w syntezie witaminy D3 oraz hormonów o budowie sterydowej (kortyzon, progesteron, estrogeny i testosteron), bierze udział w prawidłowym działaniu systemu immunologicznego, jego obecność w błonach komórek nerwowych mózgu ułatwia prawidłowe funkcjonowanie synaps, redukuje przepuszczalność błony komórkowej dla kationów wodoru i sodu oraz działa jako antyoksydant.

Wiele osób mówi że po śniadaniu bardzo szybko robi się głodna. Dzieje się tak po posiłku stricte węglowodanowym składającym się z węglowodanów prostych (o wysokim indeksie glikemicznym). Nic dziwnego że stajemy się szybko głodni gdyż poziom glukozy po takim posiłku bardzo szybko rośnie ale równie szybko maleje. Tutaj dobrym rozwiązaniem będzie przerzucenie się na śniadania białkowo-tłuszczowe, używanie do smażenia oleju kokosowego lub smalcu.

A co jeśli ktoś rano nie jest w stanie nic przełknąć? Jest to dość częsta „wymówka” dlaczego nie spożywamy śniadań, ale na szczęście jest na to proste rozwiązanie. Wystarczy przygotować bardzo smacznego shake'a, który będziemy w stanie bez problemu wypić i nasyci nas na długo. Potrzebujemy 50g płatków owsianych, porcję odżywki białkowej i 20g orzechów (włoskich/nerkowca/brazylijskich/), wszystko zalewamy wodą lub mlekiem kokosowym/migdałowym do poziomu płatków następnie blendujemy i gotowe. Mamy pełnowartościowy pyszny posiłek, który bez większego problemu jesteśmy w stanie spożyć lub zabrać ze sobą i wypić jak zgłodniejemy.

Kolejną dość częstą wymówką jest to, że rano po prostu nie mamy czasu przygotować śniadania i go zjeść. Świetnym rozwiązaniem będzie tutaj jedzenie na pierwszy posiłek bardzo smacznych ciasteczek owsianych, które możemy przygotować poprzedniego dnia i zaoszczędzić rano czas. Baza ciasteczek czyli płatki owsiane lub otręby nasycą nas na długi czas a dowolne bakalie które dodamy według uznania dostarczą nam dobrych tłuszczy, białka (jeśli będą to orzechy lub pestki).

A co jeśli ktoś po prostu nie je śniadań lub jest na diecie „IF" ("Intermittent Fasting" = okresowa głodówka)?
Oczywiście każdy organizm jest inny i jeśli dobrze czujemy się bez pierwszego posiłku zaraz po przebudzeniu to nie ma z tym problemu. Najważniejsze to słuchać swojego organizmu i potrafić zaplanować sobie posiłki tak aby czuć się dobrze przez cały dzień.

Niejedzenie śniadań ma jednak więcej minusów niż plusów:

  • jak wyżej wspominałam brak pierwszego posiłku prawdopodobnie sprawi, że w ciągu dnia zjemy więcej ponieważ będziemy bardziej głodni
  • nasza koncentracja może być zaburzona z powodu niedostarczenia do mózgu glukozy i innych węglowodanów, których poziom po przebudzeniu osiąga najniższe wartości w ciągu doby.
  • pierwszy posiłek zatrzyma wydzielanie soków trawiennych przez co możemy uniknąć wrzodów żołądka
  • jeśli w ciągu dnia nie dostarczymy organizmowi odpowiedniej dawki kalorii oraz składników odżywczych wieczorem będziemy mieli zwiększony apetyt i zjemy bardziej obfitą kolację co może przyczynić się do nadmiernego obciążenie układu trawiennego
  • osoby unikające śniadań mają mniej energii w ciągu dnia oraz są bardziej ospałe


Podsumowując, więcej korzyści jednak będziemy czerpać z jedzenia śniadania. Tak jak wyżej wspomniałam każdy z nas sam zdecyduje co dla niego najlepsze, ja natomiast jestem zwolenniczką zjedzenia czegoś po całonocnej głodówce aby nasz organizm miał paliwo na cały poranek.

Promotorzy BODYPAK
Pasjonaci sportów i zdrowego stylu życia

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Komentarze (0)
Zobacz
Dodaj Własny
Wyślij
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść