FREE INTERNATIONAL DELIVERY FOR ORDERS OVER 1000 PLN!
Suplementacja

Podstawowe informacje na temat glikogenu

  • 2585 odsłon
  • 0 komentarzy

Glikogen – to polisacharyd (wielocukier), którego cząsteczki zbudowane są z reszt glukozy. W organizmie człowieka występuje w postaci glikogenu mięśniowego oraz wątrobowego. Wykorzystywany jest jako źródło energii podczas wykonywania jakiejkolwiek pracy lub aktywności fizycznej. Nie powinniśmy zapominać o jego uzupełnieniu zwłaszcza po ciężkim treningu siłowym, aby zapoczątkować procesy regeneracyjne.


Podział glikogenu:
Jak już wcześniej zostało wspomniane glikogen dzielimy na dwa rodzaje:

  • wątrobowy – odpowiada głównie za prawidłowy poziom glukozy we krwi
  • mięśniowy – jest źródłem energii dla naszego organizmu


Glikogen a działanie insuliny:
Mówiąc o glikogenie nie można pominąć bardzo ważnego hormonu, jakim jest insulina. Jest ona jednym z najbardziej anabolicznych hormonów w naszym organizmie. Jej działanie jest raczej na ogół znane. Główne z nich to zwiększenie tempa syntezy białek, a także transport aminokwasów i węglowodanów do mięśni. Dzięki niej możemy się skutecznie zregenerować. Insulina jest wydzielana przez trzustkę na skutek spożycia węglowodanów. Jej cząsteczki rozprowadzają przyjęte przez nas makroskładniki w odpowiednie komórki, a więc kiedy jesteśmy po treningu siłowym jest to oczywiste, że trafią do naszych mięśni, odbudowując tym samym glikogen mięśniowy i uszkodzone włókna mięśniowe.
Niestety, ale insulina ma również działanie negatywne. Dzieje się tak wówczas, kiedy nasze mięśnie są w wystarczający sposób zaopatrzone w glikogen. Wtedy każdy nadmiar spożytych węglowodanów zostanie przetransportowany do naszych komórek tłuszczowych i zamieniony w trójglicerydy, czyli w tłuszcz. Należy zatem z rozwagą dobierać ilość, jakość i porę przyjmowanych produktów węglowodanowych.


Jak odbudować glikogen po treningu?
W trakcie wysiłku fizycznego organizm w pierwszej kolejności czerpie energię z glikogenu mięśniowego. Kiedy jego rezerwy zostaną wykorzystane, wówczas sięga on po glikogen wątrobowy. Następnie jest to energia pozyskana z tkanki tłuszczowej i niestety z białek mięśniowych. Bardzo ważną kwestią jest uzupełnienie glikogenu po skończonym treningu, ponieważ od tego zaczyna się proces regeneracji naszych mięśni. W tym miejscu warto zaznaczyć, że wypicie odżywki białkowej zaraz po takim treningu nie jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ jak wcześniej wspomniałem – nasz organizm potrzebuje uzupełnić glikogen mięśniowy i wątrobowy, a więc aminokwasy zawarte w odżywce białkowej są dla nas w tym momencie zbędne! Musimy zadbać o uzupełnienie szczególnie glikogenu mięśniowego. W jaki najprostszy dla nas sposób to zrobić? Postawmy na odżywki typu carbo lub vitargo, ponieważ zawierają one zazwyczaj maltodekstryny i glukozę, które rewelacyjnie uzupełnią właśnie glikogen mięśniowy. Wcześniej omówiona insulina bardzo sprawnie rozprowadzi taki rodzaj węglowodanów do komórek mięśniowych, a poziom cukru w naszej krwi się ustabilizuje. Starajmy się unikać owoców, jako źródła węglowodanów po treningu, ponieważ większość z nich zawiera głównie fruktozę, która uzupełni jedynie glikogen wątrobowy, a nam przecież chodzi o ten zawarty w mięśniach. Jeśli chcemy spożyć odżywkę białkową, ponieważ boimy się o utratę masy mięśniowej, dodajmy do odżywki węglowodanowej BCAA, a po jakimś czasie zjedzmy na spokojnie pełnowartościowy posiłek, który może zostać poprzedzony koncentratem lub izolatem białka serwatkowego.

Piotr Hapek
ZAWODNIK, TRENER, DORDCA DS. SUPLEMENTACJI

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Komentarze (0)
Zobacz
Dodaj Własny
Wyślij

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

Vitargo Carboloader - 2kg
129,90 PLN
Zobacz produkt
Trec Max Carb - 1kg
19,00 PLN
Zobacz produkt
Sport Definition BCAA Definition - 465g
85,00 PLN
Zobacz produkt
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść