FREE INTERNATIONAL DELIVERY FOR ORDERS OVER 1000 PLN!
Dieta i przepisy

Rola makroelementów w organizmie człowieka

  • 3598 odsłon
  • 0 komentarzy

Makroelementy to pierwiastki, które stanowią nie mniej niż 0,01% suchej masy każdego organizmu. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu, a ich niedobory wiążą się często z nieprzyjemnymi konsekwencjami zdrowotnymi. Zalicza się do nich: fosfor, wapń, magnez, chlor, potas, sód, siarka, azot, wodór, tlen, węgiel. Postaram się w krótki i przejrzysty sposób omówić najważniejsze z nich.


Magnez:
Zaliczany jest do pierwiastków najcenniejszych dla zdrowia. Jest składnikiem zębów, kości, czerwonych krwinek, tkanek miękkich i mięśniowych. Odpowiada za działanie układu sercowo-naczyniowego: zapobiega chorobom serca, zmniejsza ryzyko zawału, zapobiega nadciśnieniu tętniczemu i powstawaniu skrzepów. W układzie trawiennym pomaga w przepływie wody do jelit. Ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie pęcherza moczowego i krokowego. Uczestniczy w tworzeniu przeciwciał oraz kodu genetycznego (DNA, RNA) oraz w przemianie węglowodanów, tłuszczy i białek dostarczając energię do naszych mięśni i komórek nerwowych. Magnez znajdziemy w: kaszy gryczanej, roślinach strączkowych (groch, fasola), orzechach, suszonych owocach, pestkach dyni, proszku kakaowym.

Wapń:
Wapń jest składnikiem kości, zębów, błon śluzowych i osocza krwi. Na stan naszych kości wpływa już od urodzenia, dlatego jest niezbędnym pierwiastkiem dla dzieci w okresie wzrostu. Jest niezbędny do prawidłowej pracy naszych komórek, bierze udział w przemianie materii, w procesie skurczu mięśni i krzepnięcia krwi. Działa przeciwzapalnie, przeciwobrzękowo i przeciwalergicznie. Najważniejsza rola wapnia to bez wątpienia funkcja budulcowa naszych kości, ponieważ im więcej mamy go w kościach tym są one mocniejsze. Produkty bogate w wapń to przede wszystkim nabiał: mleko, jogurty, maślanki, kefiry, twarogi. Konserwy rybne również zawierają duże ilości tego pierwiastka. Znajdziemy go także w produktach roślinnych – w orzechach, warzywach strączkowych i zielono-listnych (kapusta, szpinak, brukselka).

Potas:
Potas występuje w sokach trawiennych i w kościach. Bierz udział w transporcie aminokwasów i syntezie białek. Jest odpowiedzialny za przekazywanie impulsów w układzie nerwowo-mięśniowym. Reguluje gospodarkę wodną i równowagę kwasowo-zasadową. Jego niedobory prowadzą do: zaburzenia pracy układu nerwowo-mięśniowego, nerek i mięśnia sercowego, zaprać, senności, a także do nerwowości. Potas znajdziemy w następujących produktach spożywczych: suszone owoce (morele, figi), banany, grejpfruty, awokado, ziemniaki, seler, kiwi, pomidory.

Sód:
Występuje w soku trzustkowym i jelitowym, a także w kościach. Reguluje gospodarkę wodną, wpływa na równowagę kwasowo-zasadową, bierze udział w skurczach mięśniowych i przewodnictwie nerwowym. Jest transporterem makroskładników (białek, węglowodanów, tłuszczy). Jego niedobory wiążą się z odwodnieniem, zaburzeniem pracy serca oraz z obniżeniem pobudliwości komórek. Najwięcej sodu znajdziemy w produktach wysoko przetworzonych: zupy z torebki, gotowe dania, kostki bulionowe, żółte sery, wędliny, pasztety, parówki. Sód najlepiej uzupełnić poprzez odpowiednie przygotowanie potraw (ryże, makarony, kasze, mięsa) przyprawiając je solą.

Fosfor:
Pełni funkcję budulca mięśni, kości i tkanek. Reguluje prace nerek i serca. Bierze udział w procesach metabolicznych. Możemy go znaleźć również w kwasach nukleinowych, a więc DNA i RNA, a co za tym idzie tworzy kod genetyczny i jest ważnym nośnikiem informacji genetycznych. Jego niedobory wiążą się z kłopotami z oddychaniem, zaburzeniem rozwoju kości, bólami mięśniowymi, a także nieprawidłową pracą układu nerwowego. Fosfor znajdziemy w produktach spożywczych takich jak: sery podpuszczkowe, kasza gryczana, konserwy rybne, ryby wędzone, mięso, ciemnie pieczywo, jaja.

Chlor:
Jest składnikiem soku żołądkowego, śliny, potu, płynu mózgowo-rdzeniowego, moczu, a także tkanki kostnej, skóry i tkanek podskórnych. Odpowiada za prawidłowe ciśnienie krwi i za równowagę kwasowo-zasadową. Uczestniczy w regulacji gospodarki wodnej, w transporcie aminokwasów i metabolizowaniu glukozy . Jego głównym zadaniem jest transport tlenu w organizmie. Pozytywnie wpływa na prawidłową pracę układu pokarmowego. Jego niedobory bardzo często wiążą się z problemami o oddychaniem i ogólnym, gorszym samopoczuciem. Głównym źródłem chloru jest sól. W mniejszych ilościach występuje także w: wątrobie cielęcej, kurczaku, rybach, kozim mleku, serach żółtych, oliwkach.

Siarka:
Może kojarzyć się z trucizną o bardzo charakterystycznym i nieprzyjemnym zapachu, jednak jest ona bardzo ważna w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka. Występuje głównie w paznokciach, włosach, skórze i chrząstkach. Siarka odpowiedzialna jest przede wszystkim za prawidłową strukturę białek. Do tej pory nie ustalono ogólnej normy jeśli chodzi o minimalną, dzienną ilość siarki jaką powinniśmy dostarczyć wraz z pożywieniem, jednak na co dzień nie narzekamy na jej niedobór. Znajdziemy ją w produktach takich jak: jajo kurze, mięso, orzechy, mleko i przetwory mleczne, rośliny strączkowe, owoce (awokado, figi, czarne i czerwone porzeczki), warzywa (fasola, groch, czosnek, cebula, szparagi, brokuły, pomidory).


Podsumowanie:
Jak słusznie można zauważyć każdy makroelement pełni wiele zadań w naszym organizmie, a jego niedobory mogą wiązać się nie tylko z przewlekłym osłabieniem i gorszym samopoczuciem, ale przede wszystkim z bardzo poważnymi problemami zdrowotnymi. Dostarczone makroskładniki, a więc białka, węglowodany i tłuszcze, są najbardziej istotnym elementem naszej diety, jednak na odpowiednią podaż makroelementów również powinniśmy zwrócić uwagę i zadbać o ich dostarczenie wraz z pożywieniem i suplementacją.

Piotr Hapek
ZAWODNIK, TRENER, DORDCA DS. SUPLEMENTACJI

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Komentarze (0)
Zobacz
Dodaj Własny
Wyślij

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

7Nutrition ZMB + GMC - 90 kaps.
39,00 PLN
Zobacz produkt
UNS Potassium - 90 kaps.
19,00 PLN
Zobacz produkt
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść