EXPRESS SHIPPING! 10% discount on first purchases!
Suplementacja
Dieta i przepisy

Rola BCAA w życiu sportowca

  • 2798 odsłon
  • 0 komentarzy

Aminokwasy rozgałęzione BCAA, a więc leucyna, izoleucyna i walina, są to aminokwasy egzogenne. Organizm sam nie potrafi ich syntezować, w związku z tym muszą one zostać uzupełnione wraz z dietą oraz suplementacją. BCAA stanowią około 35% wszystkich białek mięśniowych. Z pośród całej puli aminokwasów, jakie występują w pożywieniu, BCAA odgrywają szczególnie ważną rolę, stąd tak bardzo rozpowszechnione jest ich stosowanie, zwłaszcza w sportach sylwetkowych.


Zalety płynące z przyjmowania BCAA:
BCAA są niezwykle istotnym składnikiem budującym tkankę mięśniową. Pobudzają syntezę białek w ich komórkach, dzięki czemu umożliwiają wzrost i szybszą regeneracje. Wpływają również pozytywnie na działanie innych hormonów anabolicznych, takich jak: insulina, GH (hormon wzrostu) oraz hormony tarczycy. Pobudzają także uruchomienie szlaku mTOR, który przenosi informacje między komórkami, nadzorując ich wzrost oraz uruchomienie dwóch początkowych etapów biosyntezy białek.
Kolejną bardzo ważną rolą aminokwasów rozgałęzionych BCAA jest ich antykataboliczne działanie. W momencie, kiedy wyczerpane zostają wszystkie zasoby energetyczne w naszym organizmie, aminokwasy te chronią mięśnie przed rozpadem, czyli przyczyniają się do tego, aby energia nie była pozyskiwana z białek mięśniowych.
Badania pokazują, iż BCAA korzystnie wpływa także na redukcję tkanki tłuszczowej, ponieważ energia z niej czerpana jest w większym stopniu wykorzystywana.
Aminokwasy BCAA zmniejszają poziom kortyzolu, który niekorzystnie wpływa na procesy regeneracyjne, a także zwiększa ryzyko kontuzji. Wyrównuje dzięki temu stosunek hormonów takich jak kortyzol i testosteron.
Kolejną ich zaletą jest ograniczenie dopływu tryptofanu do mózgu, który jest niezbędny do produkcji serotoniny. Hormon ten odpowiada za uczucie zmęczenia i senności. Dzięki temu opóźnia się lub minimalizuje psychiczne uczucie zmęczenia, które często możemy zaobserwować w trakcie wysiłku fizycznego. Umożliwia nam to dłuższe i bardziej efektywne trenowanie.

Działanie poszczególnych aminokwasów:

  • leucyna – pobudza syntezę białek w mięśniach, dzięki czemu mówi się o jej najbardziej anabolicznym działaniu ze wszystkich trzech aminokwasów. Ponadto wspomaga regenerację tkanki mięśniowej, skóry oraz kości. Działa antykatabolicznie poprzez ograniczenie wydzielania kortyzolu (hormonu stresu) oraz stymuluje produkcję insuliny, która z kolei przyspiesza wchłanianie wielu aminokwasów do mięśni;
  • izoleucyna – odpowiada za powstawanie hemoglobiny, stabilizuje i reguluje poziom energii oraz poziom cukru we krwi;
  • walina – działa pobudzająco na nasz organizm, odpowiada za prawidłowy wzrost i stanowi źródło energii.


Dawkowanie BCAA:
Zapotrzebowanie na BCAA wynosi kolejno: leucyna – 1.1g, izoleucyna – 0.7g, walina – 0.8g. Oczywiste jest, że w trakcie wysiłku fizycznego zapotrzebowanie to znacząco wzrasta. Badania dowodzą, iż optymalną dawką dla sportowca będzie około 10g czystych aminokwasów na dobę. Stosować je powinniśmy zwłaszcza wtedy, kiedy nasze mięśnie narażone są na katabolizm, czyli oczywiście w czasie około-treningowym. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem będzie podzielenie tej porcji na jedną przed, a drugą po treningu (2 razy po 5g czystych aminokwasów). Istnieje również przekonanie, iż ze względu na antykataboliczne działanie aminokwasów rozgałęzionych BCAA warto je stosować także na czczo i w trakcie długotrwałego wysiłku. Wpływa to nie tylko na ochronę ciężko wypracowanych mięśni, ale także sprzyja procesowi spalania tkanki tłuszczowej, a także przyspiesza regeneracje po treningu.

Źródła BCAA:
Najlepszym źródłem aminokwasów rozgałęzionych BCAA są suplementy, które zawierają wyselekcjonowane tylko te trzy aminokwasy. Jest to najbardziej czysta i pewna forma BCAA. Odżywki białkowe również bogate są w te aminokwasy. Znajdziemy je także w produktach pochodzenia zwierzęcego: mięsie, rybach, jajach, produktach mlecznych; a także w produktach pochodzenia roślinnego: fasoli, grochu, soczewicy, migdałach, nasionach dyni, orzechach nerkowca i kukurydzy.


Podsumowanie:
Aminokwasy rozgałęzione BCAA pełnią bardzo ważną rolę w organizmie człowieka, zwłaszcza u sportowców. Biorąc pod uwagę naszą suplementacje nie powinniśmy pomijać ich stosowania, ponieważ dzięki im możemy osiągnąć o wiele lepsze rezultaty. W mojej ocenie obok kreatyny to bez wątpienia jeden z najważniejszych suplementów, po jakie powinniśmy sięgnąć, zarówno w okresie budowania masy mięśniowej jak i redukcji tkanki tłuszczowej.

Piotr Hapek
ZAWODNIK, TRENER, DORDCA DS. SUPLEMENTACJI

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Komentarze (0)
Zobacz
Dodaj Własny
Wyślij

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

BioTech 100% BCAA - 400 g
85,00 PLN
Zobacz produkt
6PAK Nutrition BCAA PAK - 400g
69,00 PLN
Zobacz produkt
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść