EXPRESS SHIPPING! 10% discount on first purchases!
Dieta i przepisy

Czego nie wiesz na temat glukozy?

  • 1100 odsłon
  • 0 komentarzy

Czym w ogóle jest glukoza? Glukoza najprościej mówiąc jest to po prostu cukier prosty. Możesz spożywać glukozę w czystej postaci dostępnej np. w aptece, czy w sklepach z suplementami diety. Obojętnie jednak jaki produkt węglowodanowy zjesz, organizm i tak na samym końcu przekształcenia ich zamieni w glukozę. O to właśnie chodzi, o cały proces rozkładu wielocukrów, do tego jednego konkretnego jakim jest glukoza.


Wszystko polega na tym w jakim czasie organizm poradzi sobie z przetworzeniem danych węglowodanów na glukozę, tak jak wyroby z pełnoziarnistej mąki, czy np. brązowy ryż dłużej się trawią przez co organizm dłużej rozkłada węglowodany złożone na glukozę, tak np. w białym pieczywie, czy np. w dojrzałych bananach, proces ten zachodzi dużo szybciej. Owoce posiadają w swoim składzie glukozę, oraz fruktozę. Dlatego też często poleca się zjedzenie np. banan po treningu w celu szybkiego uzupełnienia glikogenu mięśniowego właśnie przez glukozę, która niemal natychmiast trafia do celu. Z mojego punktu widzenia, jedzenie owoców jednak po treningu nie jest dobrym pomysłem, gdyż oprócz wspomnianej glukozy zawierają również sporo fruktozy, która nie  uzupełnia glikogenu mięśniowego , a jedynie wątrobowy, który jest uszczuplony po nocnym poście wywołany długą przerwą w niejedzeniu. Jedzenie produktów z fruktozą podczas dnia powoduję, iż krąży ona w krwioobiegu i jeśli nasz bilans kaloryczny w ciągu dnia jest dodatni, zamieniana jest ona przez organizm na tłuszcz zapasowy.

Organizm wykorzystuje glukozę głównie w celach energetycznych. 1 gram czystej glukozy = 4 kaloriom. Glukoza, czyli węglowodany, są potrzebne organizmowi do prawidłowego funkcjonowania, m.in. zapewniają utrzymanie ciepłoty ciała, odpowiedzialne są za pracę mięśni, oraz organów wewnętrznych. Organizm stara się aby poziom glukozy był zawsze na równym poziomie, aby zachować równowagę, nadmiar tłumi za pomocą insuliny. Glukoza w stanie wolnym występuje w owocach, sokach owocowych, oraz w miodzie. Także można ją nabyć w proszku.

W organizmie człowieka glukoza jest zmagazynowana w wątrobie, oraz w mięśniach. Szacuje się, iż jest jej od 200 do 300 gramów, jednak współczynnik może ten być wyższy w przypadku trenujących osób. We krwi przeciętnie znajduję się 20 gramów glukozy.
Glukoza jest ci niezbędna aby wykonać trening siłowy, który opiera się głównie na treningu beztlenowym. Organizm wykorzystuje glukozę w celach energetycznych. Brak glukozy oznacza, iż twój trening będzie po prostu słaby. Ty będziesz bez sił, mięśnie będą sflaczałe, a co gorsza możesz nawet zemdleć. Jeśli natomiast odchudzasz się i wykonujesz trening kardio, czyli tlenowy, glikogen w tej sytuacji tylko by ci przeszkadzał, bowiem organizm w pierwszej kolejności zawsze sięga właśnie po zapasy glukozy, a dopiero po niej zaczyna utleniać tłuszcz. Najniższy poziom glukozy we krwi jest zaraz po przebudzeniu, oraz po treningu siłowym.

Nie powinniśmy jeść zbyt dużo pokarmu zawierającego dużą ilość glukozy. Powoduje to nagły wzrost cukru we krwi, co uruchamia mechanizm obronny przez trzustkę, która zaczyna wydzielać insulinie, aby obniżyć poziom glukozy, jednak, gdy jest jej zbyt wiele, często obniża ją poniżej normy wywołując hipoglikemię. Spadek cukru we krwi powoduję również wydzielanie hormonów stresu, czyli kortyzol. Kortyzol powoduję degradację aminokwasów, które są ci potrzebne do budowania mięśni. Spożywanie czystej glukozy, lub pokarmów bogatych w glukozę powoduje wahania cukru, co za tym idzie, szybciej zaczynasz odczuwać głód.

Są dwa momenty w ciągu dnia, gdy potrzebujesz glukozę. Zaraz po przebudzeniu, aby uruchomić wszystkie mechanizmy zachodzące w ciele człowieka i go po prostu obudzić i nastawić do działania, oraz zaraz po treningu siłowym, gdzie zapasy zostały wyczerpane po ciężkim treningu. Również trening interwałowy obniża poziom glukozy. Nie przesadzaj jednak z dawkowaniem, 20-30 gramów w zupełności wystarczy, musisz jednak pamiętać aby najpóźniej 30 minut po spożyciu czystej glukozy, zjeść pełnowartościowy posiłek, który składa się z węglowodanów złożonych.


Autor: Adrian Osiecki

Adrian Osiecki
Dietetyk sportowy

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Komentarze (0)
Zobacz
Dodaj Własny
Wyślij

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

FitMax Carbo - 1kg
24,85 PLN
Zobacz produkt
Trec Max Carb - 1kg
19,00 PLN
Zobacz produkt
Sport Definition Carbonic - 1kg
21,00 PLN
Zobacz produkt
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść