EXPRESS SHIPPING! 10% discount on first purchases!
Dieta i przepisy

Czy słodycze mają miejsce w zdrowej diecie?

  • 915 odsłon
  • 0 komentarzy

Co mamy na myśli mówiąc zdrowa dieta? Zdrowa dieta to taka, w której główną bazą są produkty głównie nieprzetworzone!

Stawiamy więc na samą naturę. Wybieramy produkty zbożowe, pełnoziarniste, chude mięsa, ryby, zdrowe tłuszcze pochodzenia roślinnego jak np. orzechy, czy oliwa z oliwek,  jajka, sery, a przede wszystkim warzywa i owoce. Eliminujemy przyczynę naszej otyłości, czyli produkty wysoce przetworzone takie jak zupki z paczki, chipsy, gotowe płatki śniadaniowe, czy też słodycze.

Dlaczego tak bardzo lubimy słodycze? Przede wszystkim za ich smak. Są słodkie, pyszne i istotnie działają na nasz mózg jak narkotyk. I to niestety dosłownie. Według badań, cukier uruchamia w mózgu te same procesy jak niewielka dawka heroiny. Słodycze uwalniają dopaminę w mózgu, hormon zwany inaczej hormonem błogości. Dlatego ciężko jest nam się oprzeć tym pysznym cukierkom, czekoladkom, lodom, żelkom, batonikom... wymieniać można bez końca. Wszystkie słodycze łączy jedno – są wręcz naładowane cukrem oraz chemią. Najczęściej jest to czysta glukoza, bądź syrop glukozowo-fruktozowy. Nie od dziś wiadomo iż fruktoza w dużym stopniu przyczynia się do gromadzenia tłuszczu. Wprawdzie świetnie uzupełnia glikogen wątrobowy, jednak spożywana podczas dnia, krąży w organizmie i zostaje zamieniona w zapasowy tłuszcz. Podobnie jest w przypadku glukozy. Jak wiemy spora dawka glukozy powoduje nagły wyrzut insuliny we krwi, a im wyższa jej wartość, tym po pierwsze szybciej spadnie poniżej wartości przez co czujemy się senni, a po drugie insulina upycha węglowodany w naszym ciele, jeżeli nie jesteśmy po treningu siłowym, cały nadmiar zostaje zgromadzony w okolicach tkanek tłuszczowych. To stąd biorą się twoje fałdki na brzuchu, czy udach.

Wszystko wskazuje na to, iż słodycze nie mają miejsca w zdrowej diecie. Jedynym zdrowym i dopuszczalnym „słodyczem” jest gorzka czekolada. Dodaje energii, ma sporą ilość magnezu, oraz podobnie jak czekolada mleczna wpływa na nasz pozytywny nastrój. Pamiętaj jednak aby nie przesadzać z ilością. Kostka, dwie dziennie w zupełności wystarczy. Jedz jako deser, bądź pomiędzy posiłkami, gdy dopadnie cię głód.

Doskonałymi zamiennikami słodyczy są owoce – również słodkie, za to bardziej wartościowe z masą witamin, bez których organizm nie mógłbym sprawnie funkcjonować. Banany, jabłka, maliny, truskawki – nie wierze, że nie przepadasz za którymś z wymienionych owoców.

Musimy pamiętać o tym, iż nie same słodycze tuczą, a nadmiar kalorii. Teoretycznie możesz jeść same słodycze i chudnąć. Jednak na pewno nie jest to najzdrowsze rozwiązanie, z prostej przyczyny – słodycze to wyłącznie puste kalorie, które nie niosą ci żadnej korzyści w jedzeniu ich.

Nie dajmy jednak się zwariować, każdy od czasu do czasu może pozwolić sobie na mały skok w bok. Jeden cukierek nie sprawi, iż staniesz się grubasem. No i jak tu odmówić babci, która zaprosiła Cię na domową szarlotkę?

Słodycze składają się głównie w cukrów prostych – w zdrowej diecie, oprócz tych z owoców, są one niedopuszczalne. Wybieramy węglowodany złożone, które są zawarte między innymi w płatkach zbożowych, ryżu naturalnym, wypiekach żytnich, czy kaszy gryczanej. To one zapewniają nam porządny zastrzyk energii długotrwale uwalnianej. Dzięki nim nie padniesz w połowie treningu i będziesz mieć siły na porządnie wykonany trening.

Pomyśl o swoich staraniach, wykonujesz trening kardio 30-40 minut spalając przy tym 400 kcal. Sporo się napociłeś prawda? A wiesz ile pączek ma kalorii? 500!  Mała słodycz, a jaka kaloryczna. I po co był ci ten cały trud?

Adrian Osiecki
Dietetyk sportowy

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Komentarze (0)
Zobacz
Dodaj Własny
Wyślij

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

Body Attack YamBam - 80g
9,99 PLN
Zobacz produkt
Sport Definition Choconutto [krem orzechowo-czekoladowy] - 250g
29,00 PLN
Zobacz produkt
Trec Better Choice Protein Pancake - 750 g
44,60 PLN
Zobacz produkt
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść