FREE INTERNATIONAL DELIVERY FOR ORDERS OVER 1000 PLN!
Trening

Trening w domu vs. trening na siłowni - plusy i minusy.

  • 1782 odsłon
  • 0 komentarzy

Niewątpliwie oba typy treningów mają swoje za i przeciw, jednak uzależnione są one od tego jaki jest nasz cel treningowy i czy mamy dostęp do siłowni. Jeśli nadal nie wiesz jaki trening wybrać – czy w domu, czy też na siłowni – poniższy artykuł przedstawi Ci wszystkie plusy i minusy!


Jakie zatem mamy plusy treningów w domu?

Oszczędność czasu. Co raz większa ilość obowiązków zawodowych i rodzinnych, czasem może nie pozwalać na znalezienie jeszcze czasu na trening, dlatego trening w zaciszu domowym może być dobrym rozwiązaniem. Oszczędzamy czas jaki musielibyśmy przeznaczyć na dojazd i powrót z siłowni, a więc może to być oszczędność nawet 60 minut w ciągu dnia!

Możliwość trenowania o każdej porze. Mamy chwilę rano na trening? Żaden problem – przygotowujemy miejsce do ćwiczeń i możemy jeszcze przed wyjściem do pracy wykonać trening. Wiele osób również dostosowuje godziny swojego treningu pod swoje dzieci, które wymagają uwagi w ciągu dnia, przez co wybierają godziny wieczorne, gdy te już spokojnie śpią. Wyjazd na siłownie wiązałby się z koniecznością poświęcenia większej ilości czasu na dojazd i powrót, a nie każda osoba może sobie na to pozwolić! Domowe treningi umożliwiają nam również treningi we wszystkie święta, gdy siłownie są  zamknięte!

Więcej pieniędzy w portfelu. Do treningów w domu potrzebujemy jedynie trochę miejsca, matę treningową, a za ciężar (niewielki) mogą nam posłużyć np. butelki wody. Co prawda nie wykonamy mocnego treningu siłowego, ale już sama aktywność przyniesie korzyści dla organizmu!



Gdy wiemy jakie mamy zalety, przejdźmy zatem do minusów:

Brak specjalistycznego sprzętu do ćwiczeń oraz brak wystarczającego miejsca. Nie oszukujmy się – jeśli mamy rozbudowany plan treningowy obejmujący kilka maszyn – możemy mieć problemy z zapewnieniem ich w domu, który może kosztować dobrych kilkadziesiąt, jak nie kilkaset tysięcy złotych. Nie posiadamy także takiej przestrzeni do ćwiczeń, co bezpośrednio przekładać się będzie na efektywność  treningu.  

Brak nadzoru nad wykonywanymi ćwiczeniami. Moim zdaniem jedno z największych minusów treningów w domu. Zawsze na pierwszym miejscu powinniśmy stawiać prawidłową technikę wykonywanych ćwiczeń, a trenując w domu nie mamy możliwości skonsultowania się z trenerem, który obecny jest na siłowni, przez co nie mamy pewności, czy dane ćwiczenie wykonujemy poprawnie, a to może – a chyba nikt tego nie chce – prowadzić do kontuzji.

Brak asekuracji oraz motywacji. Trenując samotnie w domu, mając obok rodzinę lub dostęp do telewizji, możemy się łatwo rozproszyć, przez co nie będziemy w 100% skupieni na treningu. W przypadku treningu na siłowni sytuacja ma się inaczej – skoro na nią już pojechaliśmy, trening zostanie wykonany, a ponadto zawsze możemy kogoś poprosić o asekurację przy cięższych ćwiczeniach, przy czym dodatkowo nas zmotywuje do pokonania gorszych chwil!  


Trening na siłowni – dla jednych może być to udręka, dla innych idealne miejsce do spełniania czasu i walki o wymarzoną sylwetkę. Jakie zatem są za i przeciw?

Zalety:

Obecność trenera na miejscu. Zawsze, gdy nie mamy pewności, czy dobrze wykonujemy dane ćwiczenie, mamy możliwość skonsultowania tego z trenerem, który od A do Z wytłumaczy nam dany ruch i skoryguje błędy. Co więcej, trener zmotywuje Cię do dalszych treningów i pracy nad własną sylwetką,  a także pomoże w ułożeniu odpowiedniej diety!

Dostęp do dużej ilości sprzętu oraz miejsca. Przeciwdziałamy dzięki temu „znudzeniu” tym samym zestawem treningowym, a także możemy „atakować” nasze ciało poprzez różne programy treningowe z uwagi na dużą gamę sprzętu! Każda osoba znajdzie coś dla siebie na siłowni – czy to trening fitness, crossfit, trening funkcjonalny, z użyciem kettlebells i wiele innych! Nie każda siłownia będzie oferowała taką samą ilość miejsca do treningu, lecz zawsze
będzie to lepsze niż trening w domu. Część sprzętu zajmuje dość dużo miejsca oraz nie należą do tanich, dlatego nie każdy może sobie pozwolić na ich zakup, a na siłowni mamy je w cenie karnetu. Cała przestrzeń siłowni dostosowana jest do standardów bezpieczeństwa, a ponadto na siłowni możemy się nie tylko zrelaksować, ale co raz więcej siłowni  oferuje w swojej ofercie saunę oraz masaże, co pozwoli nam się zrelaksować po treningu!

Wady ćwiczenia na siłowni:

Czas i pieniądze. Nie każda osoba ma siłownię obok miejsca zamieszkania – czasem trzeba poświęcić nawet godzinę na dojazd i powrót z siłowni, a w obecnym świecie, gdzie mamy co raz więcej innych obowiązków, czasem ciężko wygospodarować ten czas na siłownię. Także nie mamy możliwości ćwiczenia na siłowni w święta, a także w późnych godzinach wieczornych, gdzie większość osób ma dopiero czas na trening, choć w niektórych miastach Polski pojawiają się już siłownie czynne całą dobę, lecz są to dopiero jednostkowe sytuacje. Treningi na siłowni wiążą się również z koniecznością ponoszenia comiesięcznych lub rocznych – w zależności od siłowni – opłat za korzystanie, choć zauważam, że ostatnio ceny karnetów spadają z uwagi na większe zainteresowanie usługami siłowni. 

Duża ilość osób na siłowni. Co dla jednych obecność innych osób może być zaletą, tak dla innych może stanowić to przeszkodę w efektywnym treningu. W zależności od godzin w jakich trenujemy, możemy napotkać na sytuację, gdzie będzie bardzo dużo osób na siłowni i niektóre maszyny mogą być zajęte. Jednak uważam, że zawsze można się „dogadać” i bez problemu wykonywać ćwiczenia na zmianę, choć dla niektórych może być to problemem z uwagi na kwestie higieniczne – niestety nie każda osoba, będzie po sobie sprzątać.

Zarówno trening w domu jak i na siłowni ma swoje za i przeciw. Moim jednak zdaniem, trenując na siłowni mamy możliwość w większym stopniu oddziaływać na nasze ciało, z uwagi na większą liczbę urządzeń oraz miejsca do ćwiczeń. Najważniejszą jednak kwestią jest aby wybierać jakąkolwiek aktywność fizyczną – czy to na siłowni, czy w domu, bo zdrowie mamy jedno, a uprawianie sportu nam na pewno pomoże w utrzymaniu zdrowia!

Michał Lebiest
Trener personalny

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Komentarze (0)
Zobacz
Dodaj Własny
Wyślij

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

BODYPAK Spodnie GREY - 1 szt.
39,99 PLN
Zobacz produkt
BODYPAK T-shirt Black LAUR - 1 szt.
19,99 PLN
Zobacz produkt
BODYPAK t-shirt DEAD LIFTER - 1 szt.
55,01 PLN
Zobacz produkt
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść