FREE INTERNATIONAL DELIVERY FOR ORDERS OVER 1000 PLN!
Suplementacja

Skład idealnego żelu treningowego. Na co zwracać uwagę?

  • 983 odsłon
  • 0 komentarzy

Żele energetyczne możemy spotkać w wielu dyscyplinach – głównie wytrzymałościowych. Nie raz pewnie się zastanawialiście, co np. spożywają kolarze, którzy mogą nawet kilka godzin spędzić na rowerze, przejeżdżając na nie jednym z etapów ponad 200 km lub maratończycy, a wszyscy dobrze wiemy, że nie mogą przerwać swoich zawodów na jedzenie. Dlatego tutaj idealnie sprawdzają się żele energetyczne, których zadaniem jest - jak sama nazwa wskazuje – zapewnić szybkie dostarczenie energii, a z uwagi na ich konsystencję mają być łatwe do skonsumowania. To tyle z praktyki, ale na co zwracać szczególną uwagę jeśli chodzi o skład i czy są one polecane dla wszystkich osób trenujących?  


Jak przy wyborze każdego pożywienia, czy też suplementu diety – powinniśmy się kierować przede wszystkim składem i tym, czy w danym produkcie jest jak najmniej konserwantów i innych ulepszaczy smaku. Im więcej składników w żelu – tym lepiej? Nie koniecznie! Patrzmy na to, czy zawiera on same podstawowe składniki, czy też są w nim również dodatki w postaci czy to konserwantów, czy innych „ulepszaczy”, które dla naszego organizmu będą nieznane.
Ważnym aspektem jest również samo opakowanie, gdyż musi być ono wygodne w użytkowaniu, przez co nie będziemy tracić czasu podczas biegu czy też innej aktywność fizycznej. Oczywiście – dla wielu ważna będzie cena, ale czy w stosunku do ogólnego zdrowia – warto brać coś tańszego z gorszym składem, co będzie miało negatywny wpływ dla naszego zdrowia? 

Moim zdaniem na zdrowiu nie powinniśmy oszczędzać i sprawdza się jak najbardziej sformułowanie
„zdrowie jest bezcenne”. Asortyment i różnorodność żeli energetycznych na rynku może nas przysparzać o spory ból głowy.  Powinniśmy być jednak ostrożni przy wyborze produktu, bo nie zawsze cena idzie w zgodzie z jakością. Co zatem powinno się zawierać na idealny żel energetyczny i jakie cechy powinno posiadać?

1. Węglowodany – ważne aby żel zawierał węglowodany o różnym czasie wchłaniania (glukoza, maltodeksrtyna), które dadzą nam zarówno energii już od samego początku spożywania, ale także w późniejszych minutach wysiłku.   

2. Kofeina – działa na nasz układ nerwowy pobudzając do zwiększonej produkcji energii w komórkach, zwiększa koncentrację, pobudza metabolizm, choć należy wskazać, że przy większej podaży kofeiny może dojść do niepożądanych problemów trawiennych.

3. Witaminy z grupy B – odpowiedzialne są w głównej mierze ze prawidłową pracę układu nerwowego poprzez łagodzenie napięcia nerwowego. Witaminy z grupy B wpływają również pozytywnie na proces przyswajania węglowodanów – zamianie glukozy na energię, a także mają wpływ na poprawę nastroju i pracy mózgu.

4. Tauryna – dość rzadko spotykany składnik żeli energetycznych, który również wspomaga gospodarkę wodno – elektrolitową organizmu, a także zwiększa wytrzymałość organizmu i powoduje, że możemy odczuwać mniejsze zmęczenie organizmu.

5. Elektrolity: potas, sód – odpowiedni bilans tych elektrolitów jest ważny dla zachowania prawidłowej równowagi wodno – elektrolitowej. W przypadku nieprawidłowego poziomu elektrolitów w naszym organizmie może dojść do obniżenia wyników sportowych, dlatego jest to tak ważny aspekt żeli energetycznych, choć do tego aby gospodarka wodno – elektrolitowa organizmu była prawidłowa potrzebna jest odpowiednia ilość oraz jakość wody spożytej w ciągu dnia!

6. Smak oraz konsystencja – dla jednych lepszy będzie słodki, dla innych kwaśny, choć występują również bezsmakowe – wszystko jest kwestią gustu. Jeśli mówimy zaś o konsystencji - możemy spotkać bardziej wodne, lub klejące. Najlepsze są takie, które nie powodują, że utrzymują się w buzi przez dłuższy okres czasu i bez problemu możemy spożyć „na raz”.  

7. Opakowanie – choć nie ma bezpośredniego wpływu na dostarczanie energii, ważne jest abyśmy mogli skorzystać z danego żelu jak najszybciej – nie tracąc czasu, np. na odkręcanie zakrętki, czy też rozrywanie opakowania.

Jak w przypadku każdego suplementu diety – jest on tylko uzupełnieniem diety i żebyśmy mogli z niego dodatkowo korzystać – ważne jest aby nasza dieta była indywidualnie dopasowana do naszych potrzeb. Każdy jest inny, uprawia inny sport, więc nie ma „złotego środka”. Dodatkowo – jeśli mamy problemy zdrowotne i jesteśmy np. „przestymulowani” kofeiną i czujemy, że na nas nie działa – czy będzie to dla nas dobry wybór? W żadnym stopniu nie „demonizuje” żeli energetycznych – przeciwnie! Uważam, że jest to bardzo dobry sposób na dostarczenie w łatwy sposób i jak najszybciej energii, w chwili gdy czujemy np. podczas biegu, że jej potrzebujemy. Zadbajmy jednak o to, aby był on wybrany indywidualnie do naszych potrzeb, tak abyśmy mogli z niego czerpać jak najwięcej korzyści!

Michał Lebiest
Trener personalny

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Komentarze (0)
Zobacz
Dodaj Własny
Wyślij

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

Nutrend Carbosnack [Saszetka] - 50 g
5,50 PLN
Zobacz produkt
BioTech Energy Gel Professional - 60g
7,00 PLN
Zobacz produkt
ALE Thunder Gel - 55,5g
5,50 PLN
Zobacz produkt
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść