Hot Deals | check it! EXPRESS SHIPPING! 10% discount on first purchases!
Suplementacja

Co zrobić, kiedy kofeina przestaje działać? Czyszczenie receptorów!

  • 3227 odsłon
  • 0 komentarzy

Szybkie tempo życia, pogodzenie obowiązków domowych z pracą zawodową, wychowaniem dzieci, a często również z intensywnymi treningami, nawał naglących spraw spływających zewsząd na nasze barki, skłania nas do coraz częstszego korzystania ze środków mających na celu pobudzenie organizmu do pracy o te kilka godzin dłużej z zachowaniem wysokiej wydajności.

Jedną z substancji najczęściej stosowanych w tym celu jest kofeina, którą znajdziemy oczywiście w kawie, ale również w herbacie, yerba mate, kakao, nasionach guarany, w bardzo chętnie spożywanych napojach energetyzujących, czy też w wielu spalaczach tłuszczu oraz suplementach przedtreningowych. Co jednak, jeśli po stosowaniu nawet bardzo dużych ilości tych produktów występują problemy z pobudzeniem, a zastosowaniem okresowego postu od ich użycia nie przynosi wymiernych korzyści? W takim przypadku celem przywrócenia mocy oddziaływania kofeiny powinniśmy zabrać się za odblokowanie receptorów adrenergicznych i dopaminowych, które zostały przestymulowane i utraciły swoją wrażliwość.

Suplementy wspierające przywrócenie mocy oddziaływania kofeiny na organizm:

Przejdźmy zatem do omówienia czynników przyczyniających się do zapewnienia odpowiedniego funkcjonowania układu nerwowego, płynnego neuroprzekaźnictwa oraz wspierających zdrowie nadnerczy – gruczołów dokrewnych odpowiedzialnych za produkcję większości hormonów w naszym organizmie, których działanie wiąże się ze spożywaniem kofeiny, a więc m.in. adrenaliny, noradrenaliny, dopaminy.

1. Różeniec Górski (Rhodiola Rosea) – wspiera regulację mechanizmów przywracających poziom neurotransmiterów do stanu równowagi, co czyni poprzez ograniczenie degradującego działania enzymów COMT, MAO-A, MAO-B w kierunku serotoniny, dopaminy, adrenaliny, noradrenaliny, co przekłada się bezpośrednio na poprawę funkcji kognitywnych, zwiększenie pamięci, wsparcie koncentracji. Posiada zdolność wywierania pozytywnego wpływu na poziom pozostałych monoamin, a także peptydów opioidowych, w tym endorfin. Optymalna dawka do zażycia w celu poprawy zdolności przyswajania informacji i skupienia mieści się pomiędzy 200 a 600mg.

2. Ashwagandha –
wpływa na optymalizację wrażliwości receptorów adrenergicznych na działanie substancji o charakterze pobudzającym. Stymulacja prawidłowego funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego za pomocą tej niezwykle wszechstronnie działającej rośliny odbywa się za pomocą promowania powstawania nowych neuronów oraz zwiększanie plastyczności mózgu.

3. L-teanina –
aminokwas wykazujący działanie synergistyczne z kofeiną, jeśli chodzi o funkcje kognitywne, poprzez wpływ na skupienie uwagi oraz zmniejszenie podatności na wszelkie rozproszenia zewnętrzne. Podnosi poziome neurotransmiterów – dopaminy i serotoniny w mózgu. Mechanizm funkcjonowania l-teaniny opiera się na zmniejszaniu działania kofeiny polegającego na chwilowym stymulowaniu organów i układów organizmu do pracy na wyższych obrotach, przy czym nie wpływa na pozostałe niepobudzające kierunki jej działania. Co więcej, l-teanina, a więc aminokwas powszechnie występujący w herbacie może być pomocna w znoszeniu problemów ze snem powodowanych przez konsumpcję kofeiny. Rekomendowana dawka to 100 – 200mg dziennie.

4. EGCG (Galusan epigallokatechiny) –
katechina występująca w zielonej herbacie zmniejszająca nagły skok hormonów – adrenaliny i noradrenaliny we krwi, który jest wyzwalany przez podaż kofeiny. Posiada zdolność niwelowania efektów działania substancji o charakterze agonistycznym do dopaminy, nie wpływając przy tym na obniżenie jej poziomu. Stanowi inhibitor enzymu - katecholo-O-metylotransferazy, która rozkłada katecholaminy – pochodne aminokwasu tyrozyny, a więc adrenalinę, noradrenalinę i dopaminę, przez co wpływa korzystnie na zwiększenie ich poziomu. Angażuje się również w obniżanie wydzielania tychże substancji w nadnerczach. Zalecana dobowa dawka mieści się w przedziale 200 – 800mg.

5. CDP-cholina (cytykolina) –
substancja naturalnie występująca w organizmie zaliczana do grupy adaptogenów, oddziałowująca na poziom dopaminy w organizmie, poprzez regulację gęstości jej receptorów – promuje zwiększanie ich ilości, co przynosi oczywiście niewymierne korzyści. Niedługo po spożyciu jest rozkładana do dwóch substancji: choliny i cytydyny, których wpływ na ośrodkowy układ nerwowy nie jest obojętny. Wykazuje działanie neuroprotekcyjne – ochrania neurony dopaminergiczne odpowiedzialne za produkcję dopaminy, czyli hormonu wpływającego na zwiększenie motywacji do działania. Podnosi efektywność działania tego neuroprzekaźnika, dzięki czemu w wyniku jej suplementacji zauważalny jest wzrost liczby podejmowanych działań oraz stopień odczuwania zadowolenia i radości z życia.

6. Sulbutiamina –
pochodna witaminy B1 rozpuszczalna w tłuszczach – jej działanie polega na obniżaniu wydzielania dopaminy w korze przedczołowej mózgu, co pociąga za sobą redukcję poziomu tego neurotransmitera i zwiększenie ilości jej receptorów, a to w dalszej kolejności prowadzi do uwrażliwienia receptorów dopaminowych, dzięki czemu finalnie zwiększa produktywność i zdolności poznawcze.

7. Forskolina –
długoterminowa suplementacja może powodować wzrost wewnątrzkomórkowego cyklicznego adenozyno-3′,5′-monofosforanu, co prawdopodobnie przyczynia się do zmiany wrażliwości receptorów dopaminowych i zwiększenie ich gęstości.

Przydatne mogą okazać się również następujące suplementy:

  • Dziurawiec zwyczajny
  • Bacopa Monnieri
  • NAC
  • Alpha GPC
  • Gingko Biloba
  • Beta-alanina
  • Benfotiamina
  • Catuba
  • Jiaogulan
  • Bakuchi
  • Tarczyca bajkalska

Bibliografia:
1. https://examine.com/supplements/caffeine/#ref328
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11410073
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9353595
4. http://www.brainprotips.com/dopamine-supplements/
5. https://nootriment.com/sulbutiamine-dopamine/
6. http://pl.swissherbal.eu/sklep/cdp-cholina/
7. http://pl.swissherbal.eu/sklep/ashwagandha/
8. http://pl.swissherbal.eu/sklep/rhodiola/


Bartosz Sikorski
dietetyk, specjalista ds. suplementacji

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Komentarze (0)
Zobacz
Dodaj Własny
Wyślij

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

Swanson Suntheanine L-Theanine 100mg - 60 kaps.
68,91 PLN
Zobacz produkt
NOW Foods EGCg 400mg - 90 kaps.
39,99 PLN
Zobacz produkt
UNS Rhodiola [Różeniec górski] - 90 tabl.
39,00 PLN
Zobacz produkt
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść