EXPRESS SHIPPING! 10% discount on first purchases!
Suplementacja

Czterdziestolatek na teściu - jakie suplementy stosować by czuć się pełnym wigoru?

  • 1050 odsłon
  • 0 komentarzy

W dzisiejszym artykule zastanowimy się oraz przedstawimy po jakie suplementy sięgnąć, gdy jesteśmy w średnim wieku i chcielibyśmy z powrotem czuć jak dwudziestolatkowie.

Nim przejdę do omawiania różnych suplementów, chciałbym na wstępie zaznaczyć, iż dobrze dobrany zestaw poprawiający komfort naszego życia musi zostać wybrany indywidualnie. Dlatego postaram się dotrzeć do każdego z osobna.

Słaba regeneracja? Wieczne problemy ze snem? Zmęczenie?
W dzisiejszych czasach jest to niestety bardzo częste zjawisko i dotyka ono osób zarówno bardzo młodych, jak i również tych starszych. Niestety, ale większość z nas bagatelizuje wpływ snu na nasz organizm, a slogany typu "wyśpię się po śmierci" nie są zbyt rozsądne.
Pomijając fakt, że przy dobrym śnie możemy osiągać ogólnie lepszy performance podczas uprawianego przez nas sportu to komforty życia może wzrosnąć na prawdę ogromnie.

Pomijając fakt, że odpowiednia ilość i jakość naszego snu przyczyni się do znacznie lepszych wyników sportowych, to komfort naszego życia może ulec zdecydowanej poprawie.

Jakie suplementy warto wziąć pod uwagę, aby sen był na odpowiednim poziomie?

  • ZMA – popularny suplement zawierający cynk, magnez oraz wit b6. Dawkowanie: 30mg cynku, magnez 200-500mg, witamina b6 ok. 1mg;
  • l-teanina – aminokwas o charakterze tłumiącym, wyciszającym, uspokajającym. Dawkowanie: 200-400mg;
  • melatonina – tzw. hormon snu. Ułatwia zasypianie, wspomaga regenerację. Dawkowanie ok. 1-3mg;
  • tryptofan – odpowiada za wytwarzanie w organizmie melatoniny oraz serotoniny. Dawkowanie ok. 500-2000mg.

Warto pamiętać, że bez zadbania o podstawy higieny snu powyższe suplementy mogą nie do końca się sprawdzić.

Kortyzol – wróg testosteronu i masy mięśniowej?
Hormon ten nazywany inaczej hormonem stresu nie jest hormonem ani złym, ani dobrym, lecz jego nadmiar w organizmie może skutkować wieloma problemami (m.in.: niski poziom testosteronu). Dlatego osoby, które posiadają go w nadmiarze powinny starać się go trzymać w ryzach.

Z suplementacji, która zapewni, że hormon ten będzie w odpowiednich normach mogę polecić:

  • Ashwagandha – działanie tej rośliny wykracza poza regulowanie poziomu hormonu, lecz o tym odsyłam do innych artykułów na jej temat. Dawkowanie: ciężko okeślić jako takiego dawkowania, ponieważ jest to kwestia mocno indywidualna. Istotna jest również zawartość witanoloidów w naszym suplemencie. Proponuję zacząć od ok. 300mg (15mg witanoloidów);
  • witamina C – dawkowanie: w celu obniżania kortyzolu to najczęściej ok 1-2g;
  • fosfatydyloseryna – jest to pochodna seryny. Wykazano, że ma ona wpływ na poprawę koncentracji, odporności na stres, itp. Dawkowanie: ok. 400-800mg;


Testosteron – król wśród hormonów dla sportowców:
I wreszcie dotarliśmy do najważniejszego i najbardziej pożądanego hormonu przez większość sportowców. Testosteron jest to hormon, którego wysoki poziom pozytywnie wpływa na jakość naszego życia. Poprawia libido, pozytywnie wpływa na takie parametry jak: poprawa siły mięśniowej i wydolność naszego organizmu, ułatwia budowanie masy mięśniowej oraz spalanie tkanki tłuszczowej, poprawa nastroju oraz samopoczucia. To jedne z nielicznych benefitów jakie możemy odczuć, gdy nasz testosteron znajduję się w górnych granicach ogólnie przyjętych norm.

Warto wspomnieć, że niestety u mężczyzn wraz z upływem wieku poziom tego hormonu spada, co na pewno odczuła nie jedna osoba w średnim wieku.
W jaki sposób możemy wpłynąć na jego poziom?

  1. Aktywność fizyczna – 3-4x w tygodniu będzie wystarczającą ilością dla osoby trenującej amatorsko. Trzy treningi siłowe oparte o ćwiczenia złożone takie jak przysiady, wiosłowania, wyciskania itd., oraz jedna sesja treningu wytrzymałościowego to z pewnością odpowiedni bodźciec.
  2. Dieta – odpowiednio zbilansowany system żywieniowy. Minimalna podaż tłuszczu powinna sięgać około 20-30% całodziennej, dostarczanej ilości kilokalorii z pożywienia. Warto zadbać o odpowiednią podaż warzyw, owoców oraz o różnorodność potraw w naszym jadłospie.
  3. Sen – opisany został już dużo wcześniej, lecz warto wspomnieć, iż według wielu badań osoby, które spią krótko (poniżej 6 godzin) mają dużo niższy poziom testosteronu oraz bardzo często są na narażone bardziej na działanie kortyzol, a ten z kolei jest antagonistą do testosteronu. Morał chyba jest jasny dla wszystkich warto zadbać o regenerację nocną !  


Jakie suplementy mogą nam pomóc w uzyskaniu wysokiego poziomu testosteronu?

  • witamina D – dla wielu osób może być to zaskoczeniem, lecz w wielu badaniach udowodniono, iż jej odpowiednia podaż w ciągu dnia ma ogromny wpływ na poziom testosteronu. Niestety, ale w naszej szerokości geograficznej bardzo dużo osób cierpi na niedobory tej witaminy, ponieważ jej głównym, naturalnym źródłem są promienie słoneczne, które zwłaszcza w okresach jesienno-zimowych nie goszczą u nas zbyt często. Dawkowanie: około 2000-4000ui, gdzie w okresach jesienno-zimowych przyjąłbym górną granicę;
  • DAA (kwas D-asparaginowy) – wpływa on zwiększoną pracę hormonu luteinizującego, który u mężczyzn wpływa na pracę komórek Leydinga, a te z kolei są odpowiedzialne za produkcje testosteronu. Dawkowanie: około 3g dziennie;
  • kozieradka – w suplementacji często pod nazwą fenugreek. Dodatkowo poprawia wrażliwość insulinową. Dawkowanie: około 500-1000mg w przypadku ekstraktu;
  • maca – inaczej nazywana jako peruwiański żeń-szeń. Znacząco zwiększa libido. Dawkowanie: około 500-1500mg;
  • coleus forskohlii – pokrzywa indyjska. Oprócz zwiększonej produkcji testosteronu roślina ta idealnie nadaję się podczas okresu redukcyjnego. Dawkowanie: 250mg 1-2x dziennie (w przypadku ekstraktu 10%). Ważną kwestią jest unikanie węglowodanów w okresie przyjmowania.


Podsumowanie:
Jak widzimy substancji poprawiających komfort naszego życia oraz dodających nam wigoru jest bardzo dużo. Wszystko zależy od tego jaki problem najbardziej nas dotyczy. Warto pamiętać, aby dobierać suplementy do swoich potrzeb. Nigdy odwrotnie, ponieważ wtedy najczęściej rodzą się opinie, że dany suplement "nie działa".
Zachęcam do eksperymentowania i próbowaniu skomponowania samemu odpowiedniego boostera dla siebie.

Łukasz Mikszto
Pasjonat sportów siłowych i suplementacji

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Komentarze (0)
Zobacz
Dodaj Własny
Wyślij

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

Salvum Protego Witamina D 4000 - 60 kaps.
13,30 PLN
Zobacz produkt
UNS DAA Extreme - 300 g
69,00 PLN
Zobacz produkt
Sport Definition SLEEP AID - 120 tabl.
39,00 PLN
Zobacz produkt
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść