10% off! CODE: ALL10  Free shipping for orders over 1000 zł! Code: DD1000
Suplementacja

Probiotyki u osób aktywnych fizycznie

  • 329 odsłon
  • 0 komentarzy

Stosowanie probiotyków jest coraz bardziej popularne u niemalże każdej osoby, nie tylko u tych aktywnych fizycznie. Jaki mają one wpływ na zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie organizmu sportowca?

Żywe szczepy dobroczynnych bakterii tworzące swoisty ekosystem w jelitach człowieka stanowią jeden z kluczowych aspektów przyczyniających się do utrzymania dobrostanu zdrowotnego ze względu na szereg istotnych funkcji, które pełnią w organizmie. Dzięki temu mogą znacząco wpłynąć na zwiększenie osiągnięć sportowych wśród osób aktywnych fizycznie, które wykonując intensywne treningi siłowe są szczególnie narażone na zaburzenia optymalnych proporcji w składzie mikroflory, co wynika to z faktu, iż często podniesiony poziom hormonu stresu wpływa niekorzystnie na kondycję układu immunologicznego zlokalizowanego w jelitach.
Znaczenie probiotykoterapii
    Probiotyki oddziałują na organizm człowieka wielotorowo. Co bardzo istotne - wpływają korzystnie na przebieg procesów trawiennych, ponieważ ułatwiając trawienie błonnika pokarmowego dostarczają energię w postaci krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, takich jak kwas masłowy, dla enterocytów, czyli komórek nabłonka jelitowego, posiadają także zdolność do produkcji witaminy K oraz witamin z grupy B czy działają wspomagająco w przypadku problemów z trawieniem cukru mlecznego – laktozy. Ponadto biorą udział w produkcji związków odpowiedzialnych za sterowanie metabolizmem.
    Warto zwrócić uwagę na fakt, że bakterie probiotyczne optymalizują funkcjonowanie układu odpornościowego oraz wspierają zachowanie selektywności bariery jelitowej, co zapobiega wystąpieniu chorób autoimmunologicznych. Mają zdolność regulacji nastroju i snu poprzez wydzielanie znaczących ilości substancji zaliczanych do grupy neuroprzekaźników, a więc przekazujących informacje z jelit do mózgu. Niemałe znaczenie ma także fakt, iż probiotyki zabezpieczają przed wnikaniem do ustroju substancji toksycznych, patogennych grzybów, wirusów i bakterii.
Zalety wynikające ze stosowania probiotyków dla sportowców
    Regularne treningi oraz starty w zawodach wymagają dostarczania do mięśni krwi obfitującej w tlen i składniki odżywcze oraz sprawnego odprowadzania z nich szkodliwych produktów przemiany materii, co przekłada się na redukcję ilości krwi doprowadzanej do wszelkich innych tkanek i narządów, w tym także jelit. Efektem tego jest obniżona zdolność organizmu do usuwania toksycznych metabolitów z przewodu pokarmowego, a co z tego wynika – następuje spadek poziomu pH oraz nasilenie stresu oksydacyjnego, czyli obniżenie potencjału antyoksydacyjnego i wzmożona działalność wolnych rodników. Wszystko to prowadzi do uszkadzania komórek oraz połączeń między nimi powodując nasilenie stanów zapalnych w obrębie różnych warstw jelit – śródbłonka i nabłonka, skutkując ostatecznie zwiększoną przepuszczalnością  bariery jelitowej.
    Dlatego też przypadku osób trenujących siłowo wyjątkowo cenną zaletą zastosowania
szczepów probiotycznych jest możliwość wygaszania przedłużających się przewlekłych stanów zapalnych, które wpływają na spadek energii i motywacji do działania na drodze mechanizmu hamowania komórek nerwowych wytwarzających hormon - oreksynę oraz przeciwdziałanie wystąpieniu insulinooporności uniemożliwiającej optymalny proces budowy umięśnionej sylwetki.
    Regularne spożycie pozwala pozbyć się dokuczliwych objawów ze strony układu pokarmowego – biegunek, wzdęć, bólów brzucha, zaparć czy też nawracających infekcji górnych dróg oddechowych, które mogą zakłócać przebieg treningów, podnieść naturalnie poziom odporności, dzięki czemu można systematycznie podejmować aktywność fizyczną, dodatkowo pozwala na obniżanie uczucia przewlekłego zmęczenia oraz przyśpieszenie procesów regeneracji.
Podsumowanie
    Miejmy na uwadze, iż umiarkowany wysiłek fizyczny w pozytywny sposób oddziałuje na kondycję układu pokarmowego, jednak wzrost jego intensywności, z którym wiąże się zdecydowane zwielokrotnienie obciążeń treningowych, zwiększa ryzyko zaburzeń ilościowego i jakościowego składu mikroflory jelitowej oraz uszkodzeń bariery jelitowej. Według wielu statystyk, ból i dyskomfort w obrębie jamy brzusznej w czasie wysiłku lub krótko po jego zakończeniu dotykają blisko ponad 50% uczestników biegów długodystansowych. Dane te w przejrzysty sposób obrazują jak ważne jest zadbanie o właściwe ukształtowanie mikroflory jelitowej poprzez zastosowanie dobrze przemyślanej probiotykoterapii.

Bartosz Sikorski
dietetyk, specjalista ds. suplementacji

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Komentarze (0)
Zobacz
Dodaj Własny
Wyślij

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

Swanson Probiotic ProLacto Acidophilus - 60 kaps.
31,18 PLN
Zobacz produkt
Olimp Kolonbiotic 7GG - 10 kaps.
17,90 PLN
Zobacz produkt
Hepatica Enzymy trawienne + Probiotyk - 180 kaps.
51,25 PLN
Zobacz produkt
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść