10% off! CODE: ALL10  Free shipping for orders over 1000 zł! Code: DD1000
Dieta i przepisy

Dieta Paleo – śladami przodków

  • 532 odsłon
  • 0 komentarzy

Czego dowiesz się w tym artykule?

  • skąd pomysł, by być "paleo",
  • poznasz zasady tego systemu odżywiania,
  • dowiesz się jakie produkty są najbardziej wartościowe,
  • na co należy zwrócić uwagę w ogólnopojętym stylu życia.

Żyj tak, jak… ludzie z epoki kamienia łupanego

Spokojnie - nie musisz przecież zamieszkiwać w szałasie lub w jaskini. Zapytasz, czy powinieneś czyścić zęby źdźbłami traw i golić się ostrym kamieniem? Bynajmniej. Nikt nie wymaga od Ciebie, byś chwycił dzidę w dłoń i ruszył na polowanie w poszukiwaniu mamuta. Styl życia w nurcie paleo to nie podróż w czasie zakładająca uwstecznianie ludzkości, ale poważny krok w kierunku zapobiegania występowaniu wielu chorób dietozależnych oraz łagodzenia licznych dolegliwości przy wykorzystaniu prawdziwej żywności. A potrzeba takiego działania jest. I to duża. Z czego to wynika? Żyjemy szybko i bezrefleksyjnie. Na przestrzeni ostatnich lat dokonał się ogromny przeskok w przemyśle spożywczym, ale do tych zmian nie zdążył się zaadaptować w pełni organizm człowieka.

Zasady dotyczące odżywiania w nurcie paleo:

  1. Postaw na indywidualizację – każdy powinien dobierać sposób odżywiania dopasowany do własnych potrzeb – trybu życia oraz stanu zdrowia. Tak jak dróg do sukcesu jest wiele, tak samo sposobów doboru produktów i posiłków w celu zapewnienia sobie optymalnego zdrowia.
  2. Spożywaj prawdziwe pożywienie – niskoprzetworzone, pozbawione zbędnych konserwantów, niepaczkowane.

•    Odżywiaj się tak, by nie cierpiały Twoje jelita -  uczucie ciężkości po posiłku, ciągłe zgagi i wzdęcia to oznaki, że należy coś zmienić.
•    Nie baw się w surfera na krzywej cukrowej – zadbaj o to, by nie przyczyniać się do ciągłych, nadmiernych wyrzutów insuliny w wyniku konsumpcji zbyt wysokich ilości węglowodanów.
•    Wsłuchuj się w potrzeby organizmu – nie każdy musi liczyć kalorie i makroskładniki. Jest to pożądane u osób, które chcą zregenerować swój organizm i pragnące zbudować masę mięśniową.
•    Zwracaj uwagę na łaknienie i sytość – przygotowuj i spożywaj posiłki wtedy, gdy potrzebujesz dostarczyć sobie energii i składników odżywczych, a nie dlatego, że Ci się nudzi.
•    Wyeliminuj gluten lub zminimalizuj jego spożycie – jeśli nie cierpisz na chorobę autoimmunologiczną, celiakię, czy nietolerancję glutenu, nie musisz zwalczać glutenu w 100%.
•    Wystrzegaj się spożycia  żywności przetworzonej, paczkowanej, obfitującej w różne dodatki, słabej jakości sklepowych przetworów mięsnych, nabiału (ewentualnie kozi), zbóż,  słodyczy, słodzików, napojów.
•    Wyeliminuj używki – odpuść sobie dla zdrowia alkohol, papierosy i narkotyki, nie przesadzaj z herbatą i kawą.
•    Ciesz się możliwością ruchu! Spędzaj możliwie dużo czasu na świeżym powietrzu, podziwiaj przyrodę, wystawiaj się na działanie promieni słonecznych.
Jakie produkty wykorzystywać?
Kolejność wymieniania produktów nie jest przypadkowa:
1.    Warzywa (wyłączając strączki oraz ograniczając skrobiowe) i grzyby.
2.    Mięso, podroby, jaja, ryby, owoce morza, masło, smalec, olej kokosowy, oliwa z oliwek.
3.    Owoce świeże i suszone oraz miód.
4.    Nasiona i orzechy.
Kilka rad odnośnie stylu życia
    dbaj o równowagę mikroflory jelitowej – stosuj probiotyki,
    spędzaj jak najwięcej czasu na zewnątrz, a nie tylko na kanapie przed telewizorem,
    praktykuj regularnie wybrane formy aktywności fizycznej (nie bierzemy pod uwagę przerzucania programów przy użyciu pilota),
    zwracaj uwagę na cykl dobowy – kładź się spać wcześniej, wstawaj wcześniej,
    poszukuj metod efektywnego zarządzania stresem,
    daj sobie czas na zasłużony relaks i odpoczynek.

Bartosz Sikorski
dietetyk, specjalista ds. suplementacji

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Komentarze (0)
Zobacz
Dodaj Własny
Wyślij

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

Olimp Vita-Min Multiple Sport - 60 kaps.
28,99 PLN
Zobacz produkt
Nutrend Excelent Protein Bar DOUBLE - 85g
7,50 PLN
Zobacz produkt
Sport Definition Immune Definition - 250g
19,99 PLN
Zobacz produkt
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść