FREE INTERNATIONAL DELIVERY FOR ORDERS OVER 1000 PLN!
Dieta i przepisy

Jak unikać odwodnienia?

  • 240 odsłon
  • 0 komentarzy

Czego dowiesz się w tym artykule?

  • jak unikać odwodnienia u biegaczy;
  • na co zwrócić szczególną uwagę;
  • jakie objawy towarzyszą odwodnieniu.

Odpowiednie nawodnienie jest bardzo ważne dla zdrowia organizmu człowieka, a już niewielkie odwodnienie może powodować problemy z jego funkcjonowaniem. Dotyczy to każdej osoby, bez żadnego wyjątku, a już tym bardziej sportowców, którzy w trakcie treningu tracą płyny wraz z potem.

Ilość oraz jakość płynów dostarczonych w ciągu dnia będzie miało niebagatelne znaczenie w aspekcie odpowiedniego nawodnienia każdego biegacza. Jednak nie oznacza to, że powinniśmy myśleć tylko i wyłącznie o odpowiednim nawodnieniu w trakcie biegu (co oczywiście również jest ważną kwestią), ale także przed i po każdym zakończonym treningu.

Objawy odwodnienia

Woda to jeden z podstawowych składników, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W momencie gdy dostarczamy jej zbyt mało, odczuwać możemy niekorzystne dolegliwości, które wskazywać będą na odwodnienie. Pierwsza oznaka odwodnienia to znana większości z nas "suchość w gardle". Następnie mogą pojawiać się bóle i zawroty głowy, nudności, omdlenia, a w skrajnych przypadkach nadmierne odwodnienie może prowadzić nawet do śmierci! Wysoka temperatura, która często towarzyszy sportowcom, zwiększa zapotrzebowanie na wodę, tak więc nie można zapominać o jej odpowiedniej podaży.

Normy przyjmowanych płynów

Zalecana, dzienna norma przyjmowanych płynów wynosi około 30 ml / 1 kg masy ciała, więc w przypadku 80 kg mężczyzny, minimalne spożycie będzie się wahać w granicach 2,5 l płynów w ciągu dnia. Wartość ta jednak może ulec zmianie, biorąc pod uwagę takie aspekty jak wilgotność i temperatura otoczenia oraz przede wszystkim poziom aktywności fizycznej. Wartość ta będzie się zdecydowanie różnić u biegaczy (nawet do 40-45 mg / 1 kg masy ciała), którzy w trakcie aktywności fizycznej tracą bardzo dużo wody i cennych składników mineralnych wraz z potem, które na bieżąco należy uzupełniać.

W ciągu dnia jak i w trakcie startu biegacze powinni korzystać z jak najlepszego źródła wody,
zawierającej dużą ilość elektrolitów. Doskonale w trakcie biegu sprawdzą się napoje izotoniczne,
które w ilości 6-8 g zawierają węglowodany na każde 100 ml napoju, co nie tylko nas odpowiednio nawodni,
ale i dostarczy energii, którą na bieżąco biegacze zużywają w trakcie biegu. Pamiętać należy także
aby w ciągu dnia nie spożywać na raz większej ilości wody, tylko regularnie popijać mniejszymi łykami,
tak aby jak najlepiej nawodnić ciało. Na odpowiednie nawodnienie organizmu wskazywać może także poziom
koloru wydalanego moczu. Jeśli kolor moczu ma jasnożółtą, słomkową barwę – wtedy możemy spokojnie
przystąpić do aktywności fizycznej – w innym przypadku (intensywniejszy kolor moczu) – może
oznaczać nieodpowiedni poziom nawodnienia.      

Chcąc osiągać jak najlepsze wyniki w biegach – nie należy zapominać o odpowiednim nawodnieniu,
szczególnie w okresach o wyższych temperaturach, gdzie zapotrzebowanie na dostarczanie płynów w ciągu dnia wzrasta.

Michał Lebiest
Trener personalny

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Komentarze (0)
Zobacz
Dodaj Własny
Wyślij

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

Nutrend IsodrinX - 840 g
60,00 PLN
Zobacz produkt
Power Water's Organic Caffeine Electrolytes - 500 ml
3,99 PLN
Zobacz produkt
BODYPAK Bidon sportowy 700 ml - 1 szt.
12,90 PLN
Zobacz produkt
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść