FREE INTERNATIONAL DELIVERY FOR ORDERS OVER 1000 PLN!
Dieta i przepisy

Żywienie w sportach drużynowych

  • 344 odsłon
  • 0 komentarzy

Czego dowiesz się w tym artykule?

  • dlaczego żywienie w sportach żywieniowych jest coraz bardziej doceniane,
  • jakie są różnice w odżywianiu w zależności dyscyplin,
  • na czym skupić się w planowaniu jadłospisów.

Czy żywienie ma znaczenie w sportach drużynowych? Oczywiście, że tak! Skoro sporą wagę temu, co spożywają przywiązują najlepsi piłkarze reprezentacji Polski, a raz co jakiś czas na swoich profilach w mediach społecznościowych współpracą z dietetykiem chwalą się siatkarze czy koszykarki - coś musi być na rzeczy. Dowiedz się, co jest ważne w żywieniu sportowców drużynowych, w celu osiągnięcia i utrzymania pożądanej formy.

Zmienne zapotrzebowanie w różnych sportach drużynowych

Niepodważalne jest to, iż zawodnik musi mieć dostosowany plan żywienia pod kątem indywidualnych zmiennych, zależnych od budowy ciała, wieku czy aktywności pozasportowej. Ale mało tego. W sportach drużynowych należy wziąć pod uwagę: rodzaj sportu, pozycję na boisku, ilość treningów, intensywność i charakter kreowanych wysiłków, a także cele treningowe do osiągnięcia. Zgoła inaczej przecież wyglądają przygotowania bramkarza i napastnika czy libero względem środkowego.

Bardzo istotne funkcje żywienia w sportach drużynowych

  • dostarczenie niezbędnej ilości energii na czas treningów oraz meczów, ze zwróceniem uwagi na to, by zawodnik nie doświadczał w ich przebiegu dolegliwości żołądkowo-jelitowych,
  • zapewnienie optymalnej wydolności organizmu oraz poziomu tkanki mięśniowej,
  • wpływ na samopoczucie zawodnika oraz zdolność koncentracji na wypełnianiu założeń treningowych oraz taktycznych w czasie meczów, 
  • utrzymanie odpowiedniego poziomu nawodnienia,
  • umożliwienie skutecznej regeneracji, szczególnie istotnej z punktu widzenia wykonywania przez zawodników do kilkunastu treningów tygodniowo, w celu zapobiegania kontuzjom.

Zasady konstruowania modelu żywienia w sportach drużynowych:

    niski stopień przetworzenia produktów – wysokie zapotrzebowanie energetyczne wymaga konsumpcji sporych ilości pożywienia, ale należy pamiętać, że ma ono przede wszystkim odżywiać, a nie tylko „zapychać żołądek”, więc nie warto jest korzystać z ubogo odżywczych posiłków,
    pokrycie wysokiego poziomu zapotrzebowania na energię oraz składniki odżywcze,
    zbalansowanie odpowiedniej ilości węglowodanów, stanowiących główne źródło energii dla mięśni, z uwzględnieniem strategii manipulowania węglowodanami, a także ze zwróceniem uwagi na możliwość szybkiego dostarczenia energii oraz odbudowy glikogenu mięśniowego z wykorzystaniem cukrów prostych w porze potreningowej,
    zapewnienie odpowiedniego stopnia nawodnienia przed, w trakcie i po aktywności, które przekłada się na wzrost koncentracji, spadek oznak zmęczenia i zapobieganie obniżenia wydolności,
    uzupełnienie diety w suplementację: probiotyki, kwasy omega-3, magnez, witaminy, kreatynę, beta-alaninę.


Bibliografia:
1.    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21346334
2.    https://www.omicsonline.org/open-access/nutritional-recommendations-for-sport-team-athletes-2473-6449-1000e102.php?aid=69862
3.    https://www.karger.com/Article/FullText/322700

Bartosz Sikorski
dietetyk, specjalista ds. suplementacji

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Komentarze (0)
Zobacz
Dodaj Własny
Wyślij

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

Nutrend Unisport - 500ml
25,00 PLN
Zobacz produkt
BioTech Iso Whey Zero - 500 g
59,00 PLN
Zobacz produkt
BODYPAK Bidon sportowy 700 ml - 1 szt.
12,90 PLN
Zobacz produkt
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść