25% OFF on the cheapest product CODE: DEAL25

BODYPAK EDUKUJE: Cynk i jego funkcje w organizmie

Tym razem na tapetę idzie cynk. Chcesz wiedzieć jakie pełni funkcje w Twoim organizmie i do czego może doprowadzić jego brak? Przeczytaj nasz artykuł.

Cynk jest jednym z pierwiastków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania ustroju człowieka. Prawidłowy poziom odżywienia tym pierwiastkiem wspiera funkcjonowanie narządu wzroku, utrzymanie odpowiedniego stanu skóry i metabolizmu makroskładników pokarmowych (białek, tłuszczów i węglowodanów). Metal ten jest składową ponad 300 enzymów wpływających na rozmaite przemiany biochemiczne zachodzące w ustroju, w tym syntezę elementów białkowych. Okazuje się być niezbędnym w prawidłowym odczuwaniu smaku i zapachu, a także zapamiętywaniu i uczeniu się. Nie bez wpływu okazuje się być również w utrzymywaniu wysokiej odporności naszego organizmu. Uznaje się go za modulator odpowiedzi immunologicznej.
Prawidłowa dostępność cynku warunkuje różnicowanie się, proliferację oraz odpowiednią przeżywalność komórek układu odpornościowego, a stany niedoborowe tego pierwiastka określane są w literaturze naukowej jako prowadzące do zaburzenia funkcji komórek tworzących odporność wrodzoną i nabytą. Ostre stany niedoborowe mogą prowadzić do obniżenia sił obronnych człowieka, przewlekły natomiast prowadzi do wzrostu poziomu stanu zapalnego w organizmie, co przyczyniać się może do wzrostu ryzyka rozwoju chorób o podłożu zapalnym. Jedną z częściej dyskutowanych chorób mogących mieć związek z przewlekłym niedostatkiem cynku jest reumatoidalne zapalenie stawów, potocznie zwane skrótowo RZS.

Suplementy, które mogą Cię zainteresować:

BioTech Zinc MAX - 100 tabl.
29,99 PLN
Zobacz Produkt
Sport Definition Pure Zinc - 120 kaps.
25,00 PLN
Zobacz Produkt
Olimp Chela-Cynk - 30 kaps.
11,99 PLN
Zobacz Produkt


Zgodnie z aktualnym dokumentem Norm Żywienia dla Populacji Polski rekomendowana dobowa podaż cynku u dorosłych mężczyzn powinna wynosić 11mg, natomiast wśród kobiet 8mg. W okresie ciąży i laktacji zapotrzebowanie na cynk wzrasta odpowiednio do 11-12 i 12-13mg (zapotrzebowanie jest wyższe u kobiet przed 19r.ż. W cynk naturalnie obfitują mięso i sery podpuszczkowe, a także pełne ziarna (pieczywo, kasza gryczana). Produkty odzwierzęce są źródłem lepiej dostępnego biologicznie cynku, aniżeli produkty roślinne. Średnio w Polsce spożywamy niespełna 11mg cynku.

Paweł Szewczyk

Magister Dietetyki

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione! Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść