ALL 10% OFF Code: STEADY

BODYPAK EDUKUJE: Foliany i ich funkcje w organizmie

Co to są foliany i jakie są ich funkcje w organizmie? Sprawdź nasz artykuł i nie pozwól na ich niedobory. 

Foliany są całą grupą związków wpływających na rozmaite funkcje naszego organizmu. Jednym z ich głównych zadań jest uczestnictwo w metabolizmie homocysteiny do metioniny, a co za tym idzie – minimalizowanie ryzyka sercowo-naczyniowego. Dzięki ich udziałowi powstają fosfolipidy, DNA oraz białka i elementy morfotyczne krwi, a układ immunologiczny jest w stanie funkcjonować prawidłowo.
Stany niedoborowe wynikłe z nieodpowiednio niskiej podaży folianów obejmują zaburzenia funkcjonowania układu nerwowego, a także krwiotwórczego – najczęściej manifestujące się pod postacią tzw. niedokrwistości megaloblastycznej.
Niedobory folianów w ciąży mogą skutkować wzrostem ryzyka rozwoju wady cewy nerwowej, zaburzeń rozwoju i pracy układu nerwowego, wad serca. U noworodków niedobory folianów w diecie ich mam w czasie ciąży mogą skutkować nieodpowiednio niską masą urodzeniową.
Zaobserwowano, że foliany wpływają na odporność komórkową. Są także istotne w utrzymaniu prawidłowej odpowiedzi przeciwciał na antygeny. Niewystarczające spożycie folianów może skutkować zaburzeniem funkcji układu odpornościowego – odporność komórkowa może być upośledzona, a funkcja grasicy zmieniona/ograniczona. Dotychczasowe badania z udziałem modeli zwierzęcych i ludzi pozwalają sugerować, że niedobory folianów mogą przyczyniać się do pogorszenia funkcji układu odpornościowego i spadku odporności na infekcję.
W pożywieniu foliany znajdziemy przede wszystkim w produktach roślinnych. Obfitują w nie warzywa o ciemnozielonym zabarwieniu oraz warzywa z rodziny kapustnych. Również strączki (a właściwie suche nasiona roślin strączkowych) oraz owoce dostarczają folianów, jednak w ilościach mniej fenomenalnych. Pamiętać należy, ze foliany są niezmiernie wrażliwe na „uszkodzenia”, a poddawanie ich nieodpowiedniej obróbce istotnie zmniejsza zawartość tych związków w żywności. Już samo siekanie i żucie może ograniczać ich stężenie o ok. 10%, długotrwałe i agresywne podgrzewanie natomiast istotnie minimalizuje ich zawartość. Zapotrzebowanie (zalecane spożycie - RDA) osób dorosłych na foliany wynosi 400mcg u mężczyzn i 450mcg u kobiet. To właśnie kobiety w ciąży, ale także osoby starsze i dziewczęca w wieku pokwitaniowym uznawane są za grupy szczególnego ryzyka niedoboru folianów.

Paweł Szewczyk

Magister Dietetyki

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione! Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

Swanson Folic Acid [Kwas Foliowy] 800mcg - 250 kaps.
18,96 PLN
Zobacz produkt
Ostrovit Folic Acid - 90 tabl.
14,99 PLN
Zobacz produkt
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść