Czy można jeść po 18?

Z niniejszego artykułu dowiesz się:

1. Jedzenie po godzinie 18 – tak, czy nie?.
2. Kiedy najlepiej zjeść ostatni posiłek.
3. Czy ilość posiłków ma znaczenie?

W dietetyce możemy spotkać wiele „strategii” żywieniowych. Cele są zawsze te same – poprawa sylwetki, a co za tym idzie również zdrowia. Niestety - tak samo jak jest wiele „strategii żywieniowych” – tak samo jest wiele pytań z nimi związanych. I to właśnie jednym z nich zajmiemy się w niniejszym artykule!

Jedzenie po godzinie 18 – tak czy nie?

Oczywiście stosowną odpowiedzią na tak zadane pytanie będzie „to zależy”. Zakładając, że nie kładziemy się spać w okolicach godziny 20 – nie ma konieczności „poszczenia” po godzinie
18! Większość z nas udaje się na zasłużony sen w okolicach godziny 22/23 i wstajemy w okolicach godziny 6/7. W takim przypadku, gdy byśmy spożyli ostatni posiłek o godzinie 18 – do następnego
posiłku minęłoby prawie 12 godzin! Tak więc w większości przypadków nie powinniśmy się obawiać spożywania posiłków po godzinie 18, wręcz przeciwnie!

Kiedy najlepiej zjeść ostatni posiłek?

Optymalną porą na spożycie ostatniego posiłku będzie maksymalnie 2 godziny przed snem. Będzie to odpowiedni czas na wstępne strawienie pożywienia, a także pozwoli na wyciszenie organizmu przed snem, bez zbędnego uczucia „ciężkości” na żołądku. Oczywiście są wyjątki od tej reguły – choćby w przypadku wieczornych treningów, które np. kończymy o godzinie 21. Wtedy stosownym będzie spożycie lekkostrawnego posiłku, w celu rozpoczęcia procesu regeneracji potreningowej i odbudowy glikogenu. Pamiętajmy jednak, że proces odbudowy glikogenu może trwać nawet do 24 godzin po zakończonej jednostce treningowej, dlatego w przypadku wieczornych treningów nie musimy spożywać większej ilości kalorii! Wystarczy w takiej sytuacji, że we wcześniejszych posiłkach spożyjemy większość puli kalorycznej, a po treningu uzupełnimy te makroskładniki, które mamy do spożycia w formie lekkostrawnego posiłku – np. ryżu z chudą rybą i odrobiną oliwy z oliwek.

Czy ilość posiłków ma znaczenie?

W aspekcie naszej sylwetki – bez względu na to czy będziemy chcieli zredukować tkankę tłuszczową, czy też budować masę mięśniową – najważniejsze będzie to ile spożyjemy kalorii w ciągu dnia. Czy ma znaczenie czy zjemy to w 3, 4 czy 5 posiłkach? Odpowiedź może być tylko jedna – NIE! Można by zatem teraz zadać pytanie – a czemu nie np. w 1 bądź 2 posiłkach spożyć całą pulę kaloryczną? W tym przypadku dla naszego organizmu nie będzie to najlepszy wybór. Dlaczego? Przyjmując, że mamy np. do spożycia 2500 kcal w ciągu dnia – ciężko nam będzie dostarczyć to w 1 lub 2 posiłkach. Dlatego zalecałbym spożycie każdego posiłku co 3-4 godziny, co da nam około 4-5 posiłki w ciągu dnia. Będzie to optymalne dla naszego organizmu, gdyż cały czas będziemy dostarczać „paliwo” dla organizmu, ale także zapewni nam odpowiedni czas na strawienie każdego z posiłków.

Michał Lebiest

Trener personalny

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione! Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

Sport Definition Fat No More - 120 kaps.
79,00 PLN
Zobacz produkt
Intenson Erytrytol - 500g
14,99 PLN
Zobacz produkt
BioTech Protein Wafer - 35g
8,99 PLN
Zobacz produkt
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść