Jak działa witamina D na odporność u sportowców?

O witaminie D powiedziano już wiele, jednak z pewnością nie wszystko. Wiemy, że wpływa znacząco na funkcje układu odpornościowego. Czy jest „tylko” immunostymulatorem czy może raczej immunomodulatorem mogącym wzmacniać, jak również ograniczać (zależnie od sytuacji) funkcje układu odpornościowego – wciąż wydaje się pozostawać kwestia otwartą. Sukcesywnie, od lat, poszukuje się ilości witaminy D (zarówno jako ilości do spożycia, jak i stężenia jej aktywnych metabolitów we krwi) niosących jak najwięcej korzyści.

Aktualne zalecenia dla Polski mówią o konieczności suplementacji witaminy D w miesiącach innych niż „wakacyjne” w ilości 800-2000j.m., zależnie od karnacji i zawartości tkanki tłuszczowej. Stężenie aktywnego metabolitu witaminy D określane za optymalne w świetle najaktualniejszych zaleceń dla Europy Środkowej (2018) wynosi 30-50ng/ml (określane też jako 75-125nmol/l). Ma ono nieść za sobą maksymalizację funkcji organizmu zależnych od witaminy D, nie przynosić natomiast żadnych negatywnych następstw mogących być związanych z hiperwitaminozą. To jednak normy dla „zwykłych śmiertelników”, jak natomiast postępować winni atleci? Odpowiedzi na to pytanie postarali się dostarczyć naukowcy z Wielkiej Brytanii w 2016.
Ich praca, o wiele mówiącym tytule „Czy istnieje optymalny status odżywienia witaminą D dla układu odpornościowego sportowców i personelu wojskowego?” stanowi przegląd dostępnej literatury, a sami autorzy próbują postawić jasną odpowiedź na pytanie postawione w tytule. Przekopali się oni przez eksperymenty z udziałem piłkarzy, koszykarzy, gimnastyków, baseballistów, sportowców elitarnych i uprawiających aktywność rekreacyjnie, a także żołnierzy – normowagowych, jak również tych z nadwagą i otyłością.


Po zapoznaniu się z dostępnymi danymi podkreślają oni znaczący problem jakim jest deficyt witaminy D wśród ponad połowy sportowców i personelu militarnego badanych zimą (i to biorąc pod uwagę wytyczne mówiące o optymalnym stężeniu na poziomie 50nmol/l – globalne zalecenia z 2016 uznawały to stężenie za wystarczające) – a znamy przecież doniesienia mówiące o „dotknięciu” problemem ok. 90% „naszych” sportowców (z Polski) ! Zdecydowanie odradzają unikanie stężeń poniżej 30nmol/l, wspominając o możliwej istotnej supresji funkcji układu odpornościowego. Analizując doniesienia (określane jako „niedawne/z ostatnich lat” - przypominam – praca pisana w 2016, a więc „niedawne” na tamten czas) udało im się wyciągnąć wnioski, iż optymalnym wydaje się być zalecanie osiągnięcia i utrzymania stężeń metabolitu witaminy D na poziomie wyższym niż zalecane (w 2016) dla ogółu populacji - co najmniej 75nmol/l – przy takich stężeniach sportowcy najrzadziej cierpieli na rozmaite infekcje. Czy więc sportowcy są „nadludźmi” i powinny obowiązywać ich inne zalecane poziomy odżywienia niż populację ogólną? Jeszcze w 2016 – możliwe, w świetle aktualnych zaleceń dla ogółu populacji – raczej niespecjalnie ;-)

Warto podkreślić radę jaką podają autorzy – niby banalną, acz mogącą wiele zmieniać – latem żywność i suplementy jako źródło witaminy D nie są najważniejsze – stanowią ok. 20% całodziennej „porcji”, pozostałe 80% stanowią promienie słoneczne (zazwyczaj). Sytuacja ulega odwróceniu zimą, kiedy to podaż witaminy D „z zewnątrz” powinna być zapewniona, gdyż co najmniej 80% jej źródeł to żywność i suplementy. Pamiętajcie o suplementacji w miesiącach od października do końca kwietnia.

Paweł Szewczyk

Magister Dietetyki

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione! Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

Trec Multi Pack - 120 kaps.
37,99 PLN
Zobacz produkt
Formotiva Vitamin Elite + DHA - 90 kaps.
45,50 PLN
Zobacz produkt
BioTech Vitamin D3 Lemon - 150g
39,99 PLN
Zobacz produkt
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść