PROTEINS 15% OFF Code: BIALKO15

Jaka jest rola ryb w diecie?

Ryby w diecie.

  • dieta – makroelementy;
  • źródła białka;
  • ryby w diecie – korzyści i aspekty negatywne;

Najprostsza i najbardziej pożądana dieta, to ta – która składa się z odpowiedniej podaży makroelementów tj. białka, węglowodanów i tłuszczów. Do tego dochodzą także mikroelementy – równie ważne przy komponowaniu menu. Ważnym aspektem są wybierane przez Nas źródła makroelementów. Powiedzenie kaloria kalorii nierówna ma sens, kiedy porównujemy zjedzenie pełnowartościowego posiłku w ilości 500 kcal – a pudełka lodów, odpowiadających tej samej ilości kalorii. Doskonale wiemy, że podaż makroelementów może być wówczas zachwiany, a już na pewno nastąpi tutaj anomalia co do mikroelementów (albo i ich braku).

Taka sama zasada dotyczy białka. Planując menu wybieramy te źródła, które są najbardziej odżywcze jak chociażby ryby (zaraz obok mięsa czy jaj). Zawartość białka w mięsie waha się od 14% do 21%, w rybach od 15% do 23 % a w jajach ok. 12,5% (orientacyjnie). Istotny aspekt to aminokwasy egzogenne – czyli te, których nie jesteśmy w stanie sami ich wyprodukować, dlatego też niezbędne jest ich spożywanie razem z pożywieniem. Znajdziemy je m.in. w rybach. Ogólnie ujmując – ryby są źródłem pełnowartościowego białka.

Ryby są źródłem m.in.

  • witaminy D (jako D3 – cholekalcyferol) tj. łosoś, węgorz, śledź, makrela, ale również olej z wątroby wieloryba lub tuńczyka (Dietetyka sportowa w teorii i praktyce, Akademia Dietetyki Sportowej) oraz witamin A i E;
  • kwasów omega 3 - ryby (przede wszystkim ryby zimnych wód), ostrygi, krewetki, małże;
  • jodu odpowiedzialnego za prawidłową pracę tarczycy
  • zawierają też selen, fosfor, potas i magnez.

Należy pamiętać, iż ryby hodowane na wysoką skalę mają mało białka, a dużo tłuszczu i toksyn. Dlatego warto jest zaznajomić się z pochodzeniem ryby przed jej konsumpcją. Im „młodsza” ryba – tym lepiej. Co za tym idzie – mniej toksyn. Rtęć I inne metale ciężkie (kadm i ołów), jest jednym z głównych zanieczyszczeń środowiska wodnego. Po przekształceniu w środowisku wodnym w metylortęć – ta, gromadzi się w rybach. Szczególnie narażone są ryby drapieżne (najwyżej w łańcuchu troficznym), czyli m.in.: gardłosz, tuńczyka, węgorza.

W diecie winniśmy również mieć wgląd na rozkład makroskładników, tj. dorsz jako chuda ryba obfituje w białko, natomiast łosoś – zawiera już pokaźne ilości tłuszczów. Należy wówczas tak zbilansować dietę, aby była ona pełnowartościowa tj. zawierała odpowiednie ilości białka, węglowodanów i tłuszczów.

Na stronie: https://ryby.wwf.pl/ znajduje się poradnik, dzięki któremu możemy pozyskać niezbędne informacje nt. ryb i dokonać właściwego wyboru ich konsumpcji (wraz z podaniem pochodzenia danej ryby i wskazówką, skąd najlepiej takową pozyskiwać).

Warto sięgać po ryby takie jak łosoś (najwięcej aminokwasów), dorsz (bardzo chuda ryba, idealna na redukcji), pstrąg (najwięcej kwasów omega 3 wśród ryb słodkowodnych), szprot (źródło wapnia).

Sylwia Pietrzak

Promotorka Bodypak

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione! Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

Olimp Gold Omega 3 Sport Edition - 120 kaps.
49,99 PLN
Zobacz produkt
6PAK Nutrition Peanut Butter Crunchy - 908g
24,99 PLN
Zobacz produkt
6PAK Nutrition Effective Line Omega 3 - 90 kaps.
19,99 PLN
Zobacz produkt
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść