Trening

Trening na wakacjach - czy i jak trenować podczas wypoczynku

  • 424 odsłon
  • 0 komentarzy

Zbliża się okres wakacyjny i zapewne wiele osób trenujących regularnie zadaje sobie pytania jak utrzymać formę i jak wykonać trening podczas wyjazdu na wakacje. Czy treningi będą konieczne? Czy może lepiej odpocząć? Oczywiście możemy połączyć przyjemne z pożytecznym, a więc wyjechać gdzieś z dala od miejsca zamieszkania i na miejscu wykonać szybki trening w pobliskiej siłowni, ale czy warto? Może znacznie lepszym rozwiązaniem będzie odpoczynek od diety i treningów przynajmniej na tydzień lub dwa? W poniższym artykule postaram się w bardzo prosty sposób przedstawić racjonalne argumenty, które być może przekonają czytelników do swoich racji.

1. Całoroczny makrocykl treningowy.

Cały rok kalendarzowy (który jest naszym makrocyklem) warto podzielić sobie na mniejsze, tzw. mezocykle. A więc będzie to kilka okresów, w zależności od naszych celów treningowych. W treningach siłowych zazwyczaj jest to: okres budowy masy mięśniowej, budowy siły mięsniowej, redukcji tkanki tłuszczowej oraz bardzo często pomijany, jeden z ważniejszych makrocykli treningowych – okres roztrenowania. W kulturystyce trwa on zazwyczaj od dwóch do nawet ośmiu pełnych tygodni. W tym czasie rezygnujemy z treningów siłowych oraz aerobowych, lub znacznie zmniejszamy ich częstotliwość oraz intensywność, aby w pełni zregenerować swój organizm i przygotować nasz układ mięśniowy oraz nerwowy na kolejny, ciężki makrocykl. Podczas planowania takiego makrocyklu warto uwzględnić, aby okres roztrenowania wypadał nam właśnie podczas wakacji, kiedy na wyjeździe możemy odpocząć od codziennych obowiązków domowych, od pracy i nie musimy obawiać się o restrykcje związane z treningiem oraz trzymaniem ścisłej diety.

2. W jaki sposób utrzymać dotychczasową formę?

Jeśli rezygnujemy z treningów podczas wakacji i jesteśmy we wcześniej wspomnianym okresie roztrenowania, nie oznacza to, że powinniśmy powrócić do życia przeciętnego człowieka, żywić się codziennie w restauracjach typu „fast-food” i zapominać kompletnie o jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Owszem, czas ten jest dla nas luźniejszym okresem, jednak nasz organizm na pewno nie będzie w stanie z dnia na dzień przestawić się z aktywnego trybu życia oraz zdrowego żywienia, którego trzymamy się na co dzień, na kompletne „śmieciowe jedzenie” i brak ruchu. Warto wziąć to pod uwagę i co jakiś czas udać się na długi spacer z rodziną i znajomymi jako forma aktywności fizycznej lub zamiast komunikacji miejskiej postawić na podróż rowerem. W okresie roztrenowania podczas takiego wyjazdu zapewne przestajemy obliczać spożyte z produktów kalorie, jednak nie usprawiedliwia nas to w żaden sposób, abyśmy przestali kontrolować ilość i jakość zjedzonych potraw. Warto podzielić sobie wszystkie spożyte produkty na pięć lub sześć porcji w ciągu dnia i nie dojadać między posiłkami. Na pewno korzystnie wpłynie to na ustabilizowany poziom cukru we krwi naszego organizmu, co przyczyni się do lepszego utrzymania dotychczasowej sylwetki. Pamiętajmy – jest to zaplanowany czas odpoczynku dla naszego ciała i dla naszego układu nerwowego, który ma nam pomóc w dążeniu do naszej wymarzonej sylwetki w kolejnych makrocyklach. Czasem musimy zrobić krok w tył, aby później postawić dwa w przód.

3. Jak dobrać trening i jakie wybrać ćwiczenia podczas wakacji bez profesjonalnego sprzętu?

Stawiając już jednak na jakąkolwiek aktywność fizyczną, poza codziennymi spacerami i wcześniej wspomnianą, ewentualną jazdą na rowerze, świetną alternatywą będzie trening nawet bez profesjonalnego sprzętu, który jest dostępny w siłowniach. Co prawda w dzisiejszych czasach siłownie są dostępne niemalże na każdym kroku, jednak sztangi, hantle lub maszyny – to wszystko możemy zastąpić treningiem z obciążeniem własnego ciała oraz z wykorzystaniem wszystkiego, co mamy pod ręką – różnego rodzaju meble, krzesła, cięższe butelki z wodą – sprawdzą się tutaj wręcz idealnie. Kwestia tylko doboru odpowiednich ćwiczeń i wykorzystania sprzętu, jakim dysponujemy. Mimo chęci wykonania takiego treningu proponuję, aby był on o średniej lub nawet niskiej objętości oraz intensywności. Trzy lub cztery takie sesje treningowe w ciągu tygodnia powinny w zupełności wystarczyć. Pamiętajmy, że jesteśmy na wakacjach i naszym głównym celem jest wypoczynek i relaks – nie tylko od pracy, ale również od ciężkich treningów, jakie wykonujemy każdego tygodnia.

trening regeneracja początkujący wypoczynek urlop wakacje
Piotr Hapek
Trener personalny, doradca ds. suplementacji

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)