12%OFF  CODE: 12MINUT

Erytrytol – korzyści, fakty żywieniowe.

Erytrytol to alkohol cukrowy, który jest naturalnie obecny w niektórych owocach i sfermentowanej żywności. Jest około 60-80% tak słodki jak cukier stołowy i zawiera zero kalorii na gram. Dla porównania cukier ma cztery kalorie na gram, dlatego wielu producentów stosuje erytrytol w celu zmniejszenia kalorii w słodkich produktach.

https://link.springer.com/article/10.1007/s00253-017-8654-1

Erytrytol w wielu niskokalorycznych lodach, napojach i batonach proteinowych jest dodatkiem wytworzonym przez człowieka. Powstaje w wyniku fermentacji skrobi pszennej lub kukurydzianej, która tworzy krystaliczny produkt podobny do cukru.
Poniższe informacje żywieniowe są odpowiednie dla 4g erytrytolu (jedna łyżeczka) dostarczane przez USDA.
• Kalorie: 0
• Tłuszcz: 0g
• Sód: 0mg
• Węglowodany: 4g
• Włókno: 0g
• Cukry: 0g
• Białko: 0g
https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/576799/nutrients
Węglowodany
Chociaż erytrytol zawiera zero kalorii, zawiera 4 gramy węglowodanów w jednej łyżeczce słodzika. Węglowodany pochodzą z alkoholu cukrowego.
Podczas gdy inne alkohole cukrowe (takie jak sorbitol) powodują wzrost poziomu cukru we krwi i odpowiedzi insulinowej po spożyciu, erytrytol nie ma wpływu ani na poziom cukru we krwi, ani na poziom insuliny.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4995183/
Tłuszcze
W erytrytolu nie ma tłuszczu.
Białko
Erytrytol nie zawiera białka.
Witaminy i minerały
W erytrytolu nie ma witamin i minerałów.
Korzyści zdrowotne
Erytrytol służy przede wszystkim do dodawania słodyczy do żywności bez dodatkowych kalorii i cukru. To sprawia, że jest to przydatny składnik dla osób z cukrzycą lub osób planujących odchudzanie. Poniżej kilka konkretnych korzyści zdrowotnych związanych z erytrytolem.
• Może zapobiegać próchnicy
W porównaniu z innymi słodzikami, erytrytol może być lepszy dla zdrowia zębów. Próchnica występuje, gdy bakterie w jamie ustnej wchodzą w kontakt z cukrami i skrobią, tworząc kwas. Kwas niszczy szkliwo zębów i powoduje ubytki. Ponieważ erytrytol nie jest cukrem ani skrobią, nie odgrywa roli w tworzeniu się próchnicy i może faktycznie ograniczać występowanie próchnicy.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24852946/
Ponadto badania sugerują, że erytrytol może pomóc w zmniejszeniu płytki nazębnej, a także w zmniejszeniu przylegania bakterii do zębów.
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0022034517736499
• Może być bardziej przyjazny dla jelit niż inne
Wiele alkoholi cukrowych jest powiązanych z problemami trawiennymi, takimi jak biegunka i wzdęcia, ale erytrytol może być wyjątkiem. Ze względu na mniejszą masę cząsteczkową (https://www.hindawi.com/journals/ijd/2016/5967907/ ) wykazano, że erytrytol nie powoduje takich samych problemów żołądkowych jak inne alkohole cukrowe. (https://www.nature.com/articles/1602532 )
• Może promować kontrolę poziomu cukru we krwi
Ludzie nie mają enzymu rozkładającego erytrytol. Po jedzeniu erytrytol unosi się w krwiobiegu, dopóki nie zostanie wydalony z moczem. Co więcej, badania wykazały, że erytrytol nie powoduje skoków cukru we krwi, co czyni go potencjalnie dobrą alternatywą dla osób z cukrzycą.
https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.jafc.7b05033
• Może wspierać zdrowie serca
Niewielkie badanie pilotażowe z udziałem dorosłych z cukrzycą typu 2 wykazało, że przyjmowanie 36 gramów erytrytolu codziennie przez miesiąc poprawia czynność naczyń krwionośnych, co może zmniejszyć ryzyko chorób serca. Badanie jednak jest bardzo małe i musi zostać powtórzone przed wyciągnięciem jakichkolwiek głównych wniosków.
https://link.springer.com/article/10.1007/s00592-013-0534-2
• Może zmniejszyć ogólne spożycie cukru
Spożywanie nadmiaru cukru może powodować przyrost masy ciała i może pośrednio sprzyjać rozwojowi chorób sercowo-naczyniowych i cukrzycy typu 2. Dla tych, którzy próbują ograniczyć spożycie cukru, erytrytol może służyć jako zdrowsza alternatywa bez cukru i kalorii.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26376619/
• Alergie
Alergie na erytrytol są rzadkie i jest tylko kilka udokumentowanych przypadków. Istnieją jednak opublikowane opisy przypadków reakcji alergicznych na erytrytol w niektórych przypadkach, takich jak anafilaksja i pokrzywka.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10774141/
Niekorzystne skutki
Osoby z pewnymi schorzeniami powinny zachować ostrożność podczas spożywania erytrytolu. Na przykład erytrytol i inne alkohole cukrowe mogą nasilać objawy zespołu jelita drażliwego (IBS). Ponadto jedno badanie powiązało wysoki poziom erytrytolu we krwi z przyrostem tkanki tłuszczowej u ponad 200 młodych dorosłych.
https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1620079114
Erytrytol jest prawie tak słodki jak cukier, co czyni go popularną alternatywą do niskokalorycznego pieczenia lub gotowania. Występuje zarówno w postaci granulowanej, jak i sproszkowanej. Forma sproszkowana lepiej sprawdza się w gotowaniu i pieczeniu, ponieważ granulowana forma pozostaje ziarnista, dopóki nie zostanie rozpuszczona w wodzie.
Ponieważ erytrytol i cukier mają podobną słodycz, można go używać do zastąpienia cukru w przepisach w proporcji 1:1. Jednakże erytrytol jest nieco mniej słodki niż cukier, więc może być konieczne użycie 25% więcej, aby dopasować go do smaku cukru.

Sylwia Pietrzak

PROMOTORKA BODYPAK. Przygodę ze sportem zaczęła od najmłodszych lat w sekcji lekkiej atletyki i sportów grupowych (siatkówka). Zasilała sekcje lekkoatletyczne (krótkie dystanse, sztafeta) od szkoły podstawowej aż po okres studiów (Zawisza Bydgoszcz). W międzyczasie poświęcała czas Kobiecej Drużynie Pożarniczej (Kruszwica), przez kilka lat startując w zawodach strażackich (zawsze "na tarczy") oraz taniec nowoczesny i towarzyszki. Już na studiach rozpoczęła zaznajamianie się ze sportami siłowymi w lokalnej fordońskiej siłowni. Przygoda ta trwa od grudnia 2015 aż do dzisiaj. Jest czynnym zawodnikiem PZKFiTS kategorii bikini fitness od 2017 do 2018 roku. Finalistka zawodów sportowych (m.in. Mistrzostwa Pomorza i Kujaw, Puchar Bałtyku, Ogólnopolskie Zawody w Kulturystyce i Fitness, Mistrzostwa Polski ) - zawsze w obrębie podium. Idąc drogą samokształcenia i rozwoju merytorycznego - w 2019 ukończyła certyfikowany kurs trenera personalnego i instruktora siłowni, rozpoczynając walkę z podopiecznymi "o lepszych siebie" jako trener i doradca żywieniowy. Co więcej, stały bywalec siłowni STEP ONE Bydgoszcz. Od 2018 roku #teambodypak. Prywatnie - magister inżynier Wydziału Budownictwa i urzędnik administracji publicznej w zakresie dróg. Od 10 lat - bydgoszczanka. Prócz siłowni (która zajmuje lwią część życia) czas poświęca na poszerzanie wiedzy z zakresu dietetyki, gotowania, udoskonalania przepisów, układaniu planów żywieniowych oraz... puzzli :) Nie wyklucza powrotu na scenę PZKFiTS.

regulations
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść
Why is it worth trusting us?
l s='Express shipping' mod='bpsocialproof'} Express shipping
SSL secure shopping SSL secure shopping
Freebies with every order Freebies with every order
Attractive loyalty program Attractive loyalty program
Follow us on Instagram #bodypak