FREE INTERNATIONAL DELIVERY FOR ORDERS OVER 1000 PLN!
Dieta i przepisy

Rola białka w diecie sportowca

  • 1891 odsłon
  • 0 komentarzy

Białko jest podstawowym budulcem wszystkich narządów w organizmie człowieka. Obok węglowodanów i tłuszczy jest jednym z trzech niezbędnych makroskładników do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. To dzięki niemu możliwy jest prawidłowy wzrost i rozwój człowieka, a nasze tkanki są w stanie się regenerować. W ostateczności może zostać także wykorzystane jako źródło energii, jednak nie w tak dużym stopniu jak dwa pozostałe makroskładniki. Nasza dieta powinna być bogata w pełnowartościowe produkty białkowe różnego pochodzenia, aby dostarczyć wszystkie niezbędne aminokwasy do prawidłowego funkcjonowania. Wówczas rola białka w naszym organizmie będzie w pełni zrealizowana.

Budowa:
Zbudowane są one z poszczególnych aminokwasów białkowych. Aminokwasy te dzielimy na endogenne oraz egzogenne. Endogenne to te, które organizm potrafi sam syntezować i nie ma konieczności dostarczenia ich z zewnątrz, natomiast egzogenne musimy dostarczyć wraz z pożywieniem, ponieważ ludzki organizm nie potrafi ich sam sobie wytworzyć. Dlatego właśnie tak ważne jest dostarczenie szczególnie aminokwasów egzogennych wraz z pożywieniem lub ich uzupełnienie odpowiednimi suplementami.

Funkcje:
Bez wątpienia podstawową funkcją białka jest funkcja budulcowa. Tkanka mięśniowa, narządy wewnętrzne, ścięgna, skóra, włosy, paznokcie – wszystkie z nich zbudowane są z białek, a więc z poszczególnych aminokwasów. Białka wykorzystywane są przez ludzki organizm także jako zapasowe źródło energii. Dzieje się tak po wyczerpaniu wszelkich rezerw glikogenu mięśniowego i wątrobowego (zapasu węglowodanów). Powinniśmy dążyć do tego, aby nasz organizm nie czerpał energii właśnie z aminokwasów, aby nasza tkanka mięśniowa nie uległa rozpadowi (tzw. katabolizm mięśniowy). Białka wspomagają biosyntezę układu hormonalnego naszego organizmu. Wpływają korzystnie na hormony anaboliczne (m.in. insulina i hormon wzrostu). Pomagają także w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej i odpowiedniego bilansu wodnego. Białka pełnią rolę transportową w organizmie człowieka przenosząc różne substancje przez błony komórkowe. Dzięki temu właśnie usuwane są toksyny z naszego organizmu. Kolejną ważną funkcją białek jest funkcja naprawcza uszkodzonych tkanek. Uczestniczą w tworzeniu blizn, gojeniu się ran i regeneracji złuszczonej skóry.
Niedobór białka wiąże się oczywiście z niedożywieniem organizmu, przestaje się on prawidłowo rozwijać, ustaje prawidłowa praca jelit i mięśni, jesteśmy bardziej podatni na infekcje i alergie. Dlatego właśnie białko szczególnie w diecie sportowca jest bardzo ważne.

Aminokwasy rozgałęzione BCAA:
Mówiąc o roli białka w diecie i organizmie człowieka powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na trzy aminokwasy endogenne, zwane aminokwasami rozgałęzionymi BCAA. Są to: izoleucyna, leucyna i walina. Tworzą one 1/3 białka mięśniowego i stanowią podstawę dla dwóch egzogennych aminokwasów (glutaminy i alaniny), które uwalniają się w znacznych ilościach w trakcie intensywnych ćwiczeń tlenowych. Badania potwierdzają jednoznacznie szereg pozytywnych działań tychże aminokwasów: hamują katabolizm mięśniowy, działają anabolicznie, zwiększają syntezę hormonów takich jak insulina i hormon wzrostu. Aminokwasy takie powinniśmy przyjmować zarówno przed jak i po treningu, gdyż zwiększają one możliwości treningowe oraz w znaczny sposób przyspieszają procesy regeneracji. Możemy zatem trenować nie tylko ciężej, ale także dłużej.

Proces trawienia:
Jak wcześniej zostało wspomniane białko zbudowane jest z poszczególnych aminokwasów. Aby zostało ono spożytkowane przez ludzki organizm musi zostać wcześniej rozłożone na mniejsze cząstki w układzie pokarmowym,czyli na aminokwasy i di peptydy. Jego trawienie zaczyna się w żołądku pod wpływem kwasu solnego z udziałem enzymu pepsyny, który jest produkowany przez gruczoły znajdujące się w ściankach żołądka. Kolejnym procesem jest trawienie aminokwasów w dwunastnicy, w środowisku lekko zasadowym przy udziale trypsyny i chymotrypsyny, które są produkowane przez trzustkę i są składnikami soku trzustkowego. Ostatnim procesem trawienia białka jest przesunięcie otrzymanych peptydów do dalszych odcinków jelita cienkiego. W jego ściankach produkowane są enzymy hydrolityczne egzopeptydazy, które rozkładają krótsze łańcuchy polipeptydowe w di- i tripeptydy, a następnie w pojedyncze aminokwasy, aż cały peptyd nie zostanie rozłożony na pojedyncze cząsteczki.


Źródła białka:
Pochodzenia zwierzęcego:

  • mięsa
  • ryby
  • nabiał
  • białko jaja kurzego
  • odżywki białkowe pochodzenia zwierzęcego


Pochodzenia roślinnego:

  • orzechy
  • nasiona
  • rośliny strączkowe
  • odżywki białkowe pochodzenia roślinnego

Piotr Hapek
ZAWODNIK, TRENER, DORDCA DS. SUPLEMENTACJI

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Komentarze (0)
Zobacz
Dodaj Własny
Wyślij
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść