10% off! CODE: ALL10  Free shipping for orders over 1000 zł! Code: DD1000
Dieta i przepisy

PRZEPIS: Bułki z ciecierzycy (bez dodatku jaj)

  • 1278 odsłon
  • 0 komentarzy

Strączki wracają do łask i doceniają je już nie tylko weganie czy wegetarianie, ale coraz częściej również miłośnicy mięsa.

Co zaliczamy do roślin strączkowych?

  • białe rośliny strączkowe: fasole jaś, lima, drobna biała fasola

  • czerwone: fasola adzuki, fasola nerkowata (kidney), soczewica czerwona

  • żółte: ciecierzyca, soja, żółty groch

  • czarne: fasola czarna, czarna soja, soczewica brązowa

  • zielone: fasola mung, zielony groszek, fasolka szparagowa

Przepis, który proponuję, bazuje na ciecierzycy.

Dlaczego ciecierzyca?


100 gramów surowej ciecierzycy to 20 gramów białka, 6 gramów tłuszczu, 63 gramy węglowodanów, w tym aż 12 gramów błonnika!, i 378 kcal
jest źródłem witamin z grupy B: B1, B2, B3, B5, B6, B9 (kwas foliowy!!), K1, poza tym znajdziemy w niej wapń, żelazo, magnez, potas, fosfor, miedź i mangan ma bardzo niski indeks glikemiczny (30), dlatego świetnie nadaje się jako samodzielna przekąska np. dla cukrzyków  osoby nieprzyzwyczajone do roślin strączkowych mogą narzekać na wzdęcia po ich spożyciu, kluczowe jest tutaj właściwe przygotowanie nasion do gotowania - należy namoczyć je na noc w wodzie z dodatkiem np. soku z cytryny; namoczone strączki zalewamy do gotowania świeżą wodą, jeśli będą spożywane w wersji wytrawnej, do gotowania można dodać majeranku, kminku, polecam też gotowanie bez pokrywki. Co ważne, moczenie strączków pomaga pozbyć się substancji odżywczych, których znajdziemy w nich całkiem sporo (m.in. fityniany, saponiny, hemaglutyniny, substancje wolotwórcze) ciecierzyca gotuje się dość długo, aby skrócić ten proces, poza wspomnianym moczeniem do gotowania polecam dodać trochę sody oczyszczonej; można też skorzystać z ciecierzycy z puszki woda, w której gotujemy ciecierzycę lub ta z puszki to tzw. aquafaba - świetny zamiennik białka jaja, który polecam przetestować we własnej kuchni ciecierzyca świetnie sprawdza się w formie pieczonej, jako samodzielna przekąska, w hummusie, falafelu, w leczo, plackach, pastach, również na słodko.


PRZYGOTUJ:

  • puszkę ciecierzycy - 240 gramów
  • 10 g oleju kokosowego lub masła klarowanego
  • ok. 70 g (pół szklanki) mąki owsianej (mogą to być zmielone płatki owsiane)
  • sól
  • sodę oczyszczoną - pół łyżeczki
  • dowolne przyprawy i dodatki, u mnie czarnuszka mielona, pestki dyni


Z podanej ilości składników wyjdą trzy małe bułki.


PRZYGOTOWANIE


1. Ciecierzycę odsącz i zblenduj z rozpuszczonym tłuszczem.
2. Dodaj mąkę, sodę, przyprawy i wymieszaj całość.
3. Uformuj bułki i wyłóż na blasze lub włóż do formy na muffiny.
4. Wierzch posyp pestkami, czarnuszką.
5. Zapiekaj w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni ok. 30-40 minut
6. Podawaj z dowolnymi dodatkami.

WARTOŚĆ ODŻYWCZA: 23 g białka, 23 g tłuszczu, 88 g węglowodanów, w tym aż 24 g błonnika! i 662 kcal



Magda Suchan
Promotor Bodypak @formanawidelcu

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Komentarze (0)
Zobacz
Dodaj Własny
Wyślij

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

Intenson Olej Kokosowy Rafinowany - 900 ml
16,99 PLN
Zobacz produkt
Sport Definition That's The Whey Bites - 100g
9,90 PLN
Zobacz produkt
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść