10% off! CODE: ALL10  Free shipping for orders over 1000 zł! Code: DD1000
Suplementacja

Co siedzi w odżywkach węglowodanowych?

  • 75 odsłon
  • 0 komentarzy

Chcesz by wydajność w czasie długotrwałych treningów nie stawała się zbyt szybko równią pochyłą? Zdajesz sobie sprawę z potrzeby uzupełniania zasobów energetycznych w okresie potreningowym? Wiesz, że wydajność transportu niektórych niezbędnych substancji do mięśni jest zależna od obecności innych? Zapoznaj się bliżej z odżywkami węglowodanowymi!

Jak dobrze wiemy węglowodany w różnych formach i o zróżnicowanym czasie wchłaniania są wykorzystywane głównie w czasie długotrwałych treningów w celu uzupełnienia energii, elektrolitów i witamin oraz opóźnienia wystąpienia oznak zmęczenia spowodowanych obniżeniem poziomu glukozy we krwi, która stanowi główne źródło energii dla mózgu,
lub po wysiłku z zamiarem sprawnego odnowienia źródeł energetycznych oraz zmniejszenia stopnia przemian katabolicznych mięśni, które mają miejsce w sytuacji wymagających treningów, gdy na wskutek rozpadu białek mięśniowych w celu pozyskania energii następuje wydzielanie amoniaku – sygnalizatora spadku sił oraz wydajności pracy. To wszystko wydaje się być jasne, ale czy wiemy jakiego rodzaju węglowodany znajdują się w odżywkach?
a) Maltodekstryny – węglowodany złożone otrzymywane w wyniku procesu hydrolizacji skrobi, które dzięki dosyć wysokiej masie cząsteczkowej w szybkim tempie ulegają trawieniu. Zasilają uszczuplone w wyniku treningu zapasy glikogenu,
co przekłada się na wzrost wytrzymałości, ale poza tym usprawniają również transport aminokwasów nieodzownych do zaistnienia procesów naprawczych uszkodzonych włókien. Czas ich wchłaniania jest zróżnicowany.
b) Dekstroza – nazywana cukrem gronowym – zaliczana do grupy węglowodanów prostych, dzięki czemu oprócz uzupełniania rezerw energetycznych i przedłużania czasu trwania wysiłku wytrzymałościowego, może poprzez pobudzanie wydzielania insuliny przez trzustkę być wykorzystywana jako pośredni transporter różnych substancji, zwłaszcza kreatyny.
c) Izomaltuloza – stanowi połączenie glukozy i fruktozy, jednak dzięki związaniu tych dwóch cukrów prostych w jedną cząsteczkę posiada niski indeks glikemiczny,
a więc czas jej uwalniania jest wydłużony.
d) Vitargo - rodzaj węglowodanów skrobiowych o wyjątkowo szybkim czasie trawienia ze względu na duży ciężar cząsteczkowy, które nie zalegają w żołądku, co przekłada się na momentalne dostarczenie energii dla angażowanych w czasie ćwiczeń grup mięśniowych, a także wysoce efektywne uzupełnianie zapasów glikogenu zgromadzonego w mięśniach, powiązane z optymalną regeneracją i zwiększeniem oczekiwanych efektów treningowych.
e) Woskowa skrobia kukurydziana (waxy maize) – składa się z połączonych ze sobą cząsteczek amylozy i amylopektyny w zróżnicowanych proporcjach. Charakteryzuje
ją przedłużony czas uwalniania, dlatego może znaleźć zastosowane przed
i w trakcie treningów wytrzymałościowych.
Podział odżywek węglowodanowych ze względu na osmolalność – liczbę cząstek w roztworze w odniesieniu do płynów ustrojowych
Napoje hipotoniczne
Posiadają mniejsze stężenie cząsteczek niż w płynach ustrojowych, dzięki czemu bez problemów mieszają się z krwią. Dostarczają niewielkich ilości węglowodanów, zapewniając przy tym odpowiednie nawodnienie organizmu w trakcie treningu.
Napoje izotoniczne
Napoje izotoniczne cechuje ciśnienie osmotyczne identyczne z tym panującym
w płynach ustrojowych, dzięki czemu mogą bardzo efektywnie uzupełniać straty wody
i elektrolitów w czasie wysiłku fizycznego, dzięki czemu umożliwiają skuteczne i szybkie nawodnienie organizmu, zwiększając przy tym wydajność pracy i wytrzymałość.
Ich zastosowanie pozwala hamować nadmierny wzrost temperatury ciała oraz zapobiegać spadkowi objętości krwi. Dodatkowo odsuwają w czasie pojawienie się objawów wynikających ze zmęczenia.
Napoje hipertoniczne
Charakteryzują się dużą stężeniem cząsteczek, wyższym niż w płynach ustrojowych. Celem ich stosowania jest uzupełnianie powstających w czasie długotrwałych treningów ubytków energetycznych, ponieważ zawierają zdecydowanie ilości węglowodanów.
A więc jakie korzyści wynikają ze stosowania odżywek węglowodanowych?
• wyrównywanie zasobów glikogenu mięśniowego zużytych w trakcie treningu,
• przeciwdziałanie wystąpieniu odwodnienia powstającego wskutek zaburzenia równowagi między jonami Na+ i K+,
• utrzymanie odpowiedniej pobudliwości komórek mięśniowych, dzięki zawartości jonów Mg2+ i Ca2+,
• uzupełnienie pokładów energetycznych organizmu w przebiegu wymagających treningów celem opóźnienia w czasie oznak zmęczenia,
• usprawnienie transportu kreatyny i aminokwasów do mięśni, wynikające z wyrzutu insuliny w następstwie spożycia węglowodanów, która to odpowiada za dostarczanie tych związków do tkanki mięśniowej.

xx

Bartosz Sikorski
dietetyk, specjalista ds. suplementacji

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Komentarze (0)
Zobacz
Dodaj Własny
Wyślij

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

BODYPAK Nerka Szara - 1 szt.
49,00 PLN
Zobacz produkt
Monster Energy ZERO Ultra White - 500ml
4,70 PLN
Zobacz produkt
BODYPAK Bidon sportowy 700 ml - 1 szt.
12,90 PLN
Zobacz produkt
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść