DARMOWA DOSTAWA OD 99 PLN! KOD: DD08
Dieta i przepisy

Kilka porad wspomagających trawienie

  • 2893 odsłon
  • 0 komentarzy

Nieprawidłowa praca układu pokarmowego to niestety bardzo częsty problem wśród wielu osób. Bóle brzucha, uciążliwe wzdęcia, częste zaparcia, biegunki – to najczęstsze dolegliwości, z którymi jesteśmy zmuszeni się zmierzyć mając problemy z trawieniem. Jakie zatem kroki podjąć, aby wspomóc nasze jelita i pozbyć się tego wstydliwego problemu?



1. Spożywaj odpowiednie ilości błonnika:
Bardzo częstą przyczyną zaprać jest nieprawidłowo prowadzona dieta. Jedzenie produktów przetworzonych, bogatych w cukry proste oraz w utwardzone kwasy tłuszczowe, a jednocześnie ubogie w błonnik nie będą korzystnie wpływać na pracę naszych jelit. Błonnik przede wszystkim reguluje pracę układu pokarmowego, zapewnia uczucie sytości i pobudza perystaltykę jelit. Dziennie spożycie na błonnik szacuje się na 20-40g. W większych ilościach znajdziemy go w warzywach, owocach, orzechach, nasionach oraz produktach zbożowych takich jak: kasze, makarony pełnoziarniste, płatki owsiane, pieczywo pełnoziarniste, otręby.

2. Pij wodę regularnie:
Nawiązując do spożycia odpowiedniej ilości błonnika powinniśmy zadbać także o odpowiednią i regularną podaż płynów w ciągu dnia. 4-5l dziennie wydawałoby się optymalną ilością, natomiast zdecydowanym minimum będzie 2l wody dziennie. Jest to ilość, przy której rola błonnika będzie spełniona w prawidłowy sposób. Przy mniejszej ilości przyjętych płynów błonnik może powodować zaparcia i bóle brzucha. Odpowiednia ilość spożytych płynów w ciągu dnia jest także niezbędna dla zachowania regularności wypróżnień.

3. Stosuj probiotyki:
Flora bakteryjna jelit odpowiada nie tylko za naszą odporność, ale także za prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. Probiotyki zawierają tzw. „dobre bakterie”, które pomagają łagodzić dolegliwości trawienne.

4. Ogranicz stres:
Poprzez stres obciążamy nasz układ nerwowy, które jest niejako połączony z układem pokarmowym. Dlatego też ciągły stres może doprowadzić do problemów z trawieniem. Stąd też bóle głowy często towarzyszą bólom brzucha. Staraj się ograniczyć stres na co dzień, a istnieje duże prawdopodobieństwo, że dolegliwości miną. Pomocna może okazać się aktywność fizyczna, a także odpowiednia ilość snu oraz relaksu.

5. Odstaw używki:
Nadużywanie alkoholu i nałogowe palenie papierosów to bardzo częste powody problemów z trawieniem. Wśród palaczy bardzo często spotykamy się z problemem zgagi oraz refluksu żołądkowego. Palenie tytoniu zwiększa ryzyko rozwoju nie tylko nowotworu układu oddechowego, ale także układu pokarmowego. Natomiast jeśli zbyt często sięgamy po alkohol możemy doświadczyć m.in. zgagi, biegunki oraz problemów z wątrobą.

6. Uważaj na alergeny:
W dzisiejszych czasach coraz bardziej popularne stały się nietolerancje pokarmowe i alergie na konkretne produkty. Jeśli obawiasz się, że któryś z produktów w Twojej diecie przyczynia się do częstych biegunek, lub kiedy po zjedzeniu konkretnego produktu masz reakcje alergiczne to postaraj się odstawić ten rodzaj produktu na jakiś czas. Jeśli problem ten minie to znaczy, iż najprawdopodobniej cierpisz na nietolerancje pokarmową na dany produkt, lub jesteś na niego uczulony. Należy wówczas na stałe wyeliminować go z diety.

7. Jedz powoli i dokładnie przeżuwaj potrawy:
Kiedy szybko połykamy jedzenie i napoje wówczas do naszego układu pokarmowego oprócz pożywienia trafia także powietrze, przez co później możemy odczuwać dyskomfort. Ponadto wszelkie procesy trawienne rozpoczynają się już w jamie ustnej w trakcie przeżuwania pokarmów. Jeśli będziemy dokładnie i niezbyt szybko spożywać każdy kęs, wówczas enzymy trawienne znajdujące się w ślinie połączą się z pożywieniem już w jamie ustnej. Dlatego przeżuwanie pokarmów jest tak istotne.

8. Stosuj zioła:
Wspomóc pracę układu pokarmowego możemy także w sposób naturalny pijąc różnego rodzaju zioła. Pomogą one złagodzić bóle brzucha oraz wzdęcia. Do takich ziół zaliczamy: miętę, melisę, szałwię, mniszek lekarski, rozmaryn, kminek, koper ogrodowy, imbir.
Ponadto warto także postawić na przyprawy, które poprawiają pracę naszych jelit. Należą do nich: rozmaryn, kminek, koper, oregano, tymianek, kolendra, cząber.

9. Uzupełnij minerały:
Problemy z trawieniem bardzo często spowodowane są brakiem przede wszystkim magnezu spośród całej puli minerałów. Jest on niezbędnym elementem procesów trawiennych. Magnez bowiem pobudza enzymy, które są odpowiedzialne za metabolizowanie białek, węglowodanów i tłuszczy. Warto sięgnąć po produkty, które są bogate w magnez (orzechy, kakao, gorzka czekolada, pestki dyni, awokado, kasza) lub uzupełnić w formie suplementacji (najlepiej cytrynianem lub chelatem magnezowym).

10. Wypróbuj detoks:
Jeśli nic nie pomaga możesz w ostateczności spróbować detoksu, ponieważ przyczyną problemów z Twoim układem pokarmowym może być nagromadzenie szkodliwych substancji w organizmie i może się okazać, iż jest to jedyne słuszne rozwiązanie. W diecie, w której znajduje się mnóstwo przetworzonej i tłustej żywności oraz słodyczy bardzo często spotkamy się z takim problemem. Ponadto alkohol, nadmierne spożywanie kawy oraz napoi gazowanych wpływa negatywnie na pracę naszej wątroby, w efekcie czego nasz organizm nie nadąża z usuwaniem niebezpiecznych toksyn. Wówczas brakuje nam sił każdego dnia do podejmowania wszelkich, podstawowych czynności, jesteśmy senni, a ciągłe wzdęcia, uczucie ciężkości, zgaga i bóle brzucha nie pozwalają w normalnym i prawidłowym funkcjonowaniu. W takiej sytuacji detoks, czyli oczyszczanie organizmu, może okazać się najlepszym rozwiązaniem. Przez kilka dni staramy się spożywać tylko i wyłącznie soki ze świeżo wyciśniętych warzyw i owoców. Takie działania pomogą nam usunąć zbędne substancje z naszego organizmu i przywrócą prawidłową równowagę flory bakteryjnej. Jednakże decyzji o detoksie nie podejmujemy nigdy we własnym zakresie, a po wcześniejszej konsultacji z lekarzem, dietetykiem, lub naszym trenerem.


Podsumowanie:
Trawienie i praca układu pokarmowego to bardzo skomplikowane procesy. Aby trawienie pokarmów przebiegało w należyty sposób należy na co dzień zadbać o wiele szczegółów, które z czasem powinny stać się dla nas nawykiem. Wówczas będziemy na najlepszej drodze do tego, aby pozbyć się wszelkich problemów i dyskomfortów trawiennych, które były dla nas do tej pory uciążliwe i wstydliwe.

Piotr Hapek
ZAWODNIK, TRENER, DORDCA DS. SUPLEMENTACJI

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Komentarze (0)
Zobacz
Dodaj Własny
Wyślij
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść