Insulina pod kontrolą

Insulinooporność i wiele innych chorób, związanych z wahaniami poziomu cukru we krwi, to coraz częstszy problem wielu osób. Przeczytaj i sprawdź jak należy postępować, aby uniknąć owych problemów.
Insulina pod kontrolą
Ten artykuł przeczytasz w 3 minuty
Spis treści

Organizm człowieka posiada wiele hormonów i każdy z nich jest odpowiedzialny za poszczególne mechanizmy, zachodzące w naszym ciele i jak każdy z hormonów powinien być "trzymany" w odpowiednich normach, jeśli chodzi o wyniki badań. W niniejszym artykule skupię się na charakterystyce insuliny – jaki ma wpływ na organizm człowieka i jak postępować, aby cieszyć się dobrymi wynikami insuliny.

Co to jest insulina?

Insulina to hormon, który wydzielany jest przez trzustkę, a dokładniej przez komórki beta wysp Langerhansa. Produkowana jest jako odpowiedź organizmu na zwiększenie poziomu cukru we krwi i pełni ona w organizmie ludzkim bardzo dużo ważnych funkcji. Między innymi bierze udział w metabolizmie tłuszczów, białek oraz węglowodanów, a także odgrywa znaczącą rolę w rozwoju cukrzycy, do której dochodzi, gdy jest zaburzone wydzielanie insuliny przez trzustkę.

W dzisiejszym świecie – pełnym żywności przetworzonej, słodyczy i innych pokus nas otaczających, coraz częściej słyszymy o chorobie takiej jak insulinooporność, lecz to nie jedyna choroba związana z wydzielaniem insuliny. W większej ilości przypadków odpowiedzialni za to jesteśmy my sami. Niestety – częste popijanie słodzonych soków w ciągu dnia, spożywanie słodyczy i wiele innych czynników będzie miało w końcu wpływ na gospodarkę cukrową i organizm może się kiedyś zbuntować, co jest najkrótszą drogą do insulinooporności, czy też cukrzycy.

Badania poziomu insuliny

Badania poziomu insuliny we krwi to dość popularne badanie, które można bardzo łatwo wykonać, a które może nam powiedzieć dużo o stanie naszego zdrowia i czy jest potrzeba dalszej, dokładniejszej diagnostyki. Aby w sposób prawidłowy zdiagnozować wynik poziomu insuliny we krwi, należy zapoznać się z właściwymi normami insuliny. Normy te zależą od wielu czynników takich jak wiek, płeć, przyjmowane leki, czy nawet czas, który upłynął od ostatniego posiłku. Wyższy poziom insuliny we krwi może wskazywać na takie choroby jak m. in. choroba Cushinga, cukrzycę typu II, wyspiaku, akromegalii, zespole metabolicznym, zaś niższy poziom insuliny we krwi może wskazywać na dolegliwości związane z trzustką, czy też cukrzycę. Ważne jest jednak, aby w przypadku podwyższonego lub obniżonego wyniku insuliny we krwi, dokonać dokładnej diagnostyki w celu wykluczenia bądź potwierdzenia danej choroby i skonsultowanie tego z lekarzem oraz dietetykiem w celu leczenia jednostki chorobowej.

Co zatem możemy robić, aby poziom naszej insuliny był w normie?

  1. Ograniczać stres w życiu codziennym i radzić sobie z nim w jak najlepszy sposób, aby go minimalizować – stosowanie długich spacerów, ekspozycja na słońce.
  2. Odpowiedni styl życia! Żyjemy w ciągłym biegu: praca, dom, inne obowiązki, wiele rzeczy na głowie – warto poświęcić dla siebie w ciągu dnia chociaż godzinę na spacer, dobrą książkę, czy też medytację.
  3. Nie podjadaj między posiłkami, nie popijaj soków (duża zawartość cukrów), napoji słodzonych, gazowanych – pij natomiast wodę mineralną!
  4. Wprowadź aktywność fizyczną! Aktywność fizyczna poprawia wrażliwość tkanek na działanie insuliny, zaś sama aktywność powinna być dobierana indywidualnie do predyspozycji i możliwości danej osoby, poczynając od spacerów, jazdy na rowerze, czy też treningów na siłowni!
  5. Wyeliminuj używki ze swojego jadłospisu!
  6. Wysypiaj się! Sen ma wpływ na metabolizm glukozy oraz prawidłowe funkcjonowanie nadnerczy, które pełnią dużą rolę w prawidłowym wydzielaniu glukozy i insuliny.
  7. Dbaj o odpowiednie nawodnienie, gdyż odwodnienie organizmu podnosi poziom cukru we krwi!
  8. Używaj przypraw takich jak:
    – cynamon – obniża wchłanianie glukozy we krwi, a także poprawia wrażliwość insulinową;
    – kurkuma – poprawia metabolizm glukozy, a także działa przeciwzapalnie;
    – spirulina – zwiększa wrażliwość tkanek na insulinę;
    – kozieradkę, chili, zieloną herbatę, imbir, bazylię i oregano.
  9. Stosuj suplementy! W wielu przypadkach oprócz odpowiedniej diety, a także dopasowanego treningu, pomocna może być również suplementacja:
    berberyna – pomaga obniżyć poziom cukru we krwi;
    chrom – zwiększa wrażliwość tkanek na działanie insuliny, a także hamuje apetyt na słodkie;
    kwas alfa-liponowy – zmniejsza wyrzut insuliny, a także zwiększa wrażliwość tkanek. Przyczynia się również do zmniejszania stanów zapalnych;
    magnez – poprawia wrażliwość na insulinę, obniża stres oksydacyjny, a także bierze udział w metabolizmie białek, tłuszczy, a także węglowodanów;
    omega 3 – działanie przeciwzapalne, a także uwrażliwiają komórki na działanie insuliny;
    witaminy z grupy B – mają one korzystny wpływ na metabolizm węglowodanów;
    witamina D, probiotyki, witamina C, resveratrol.

Podsumowanie

Utrzymywanie insuliny jak i każdego hormonu na odpowiednim poziomie niesie za sobą wiele korzyści, jeśli mówimy o naszym zdrowiu, które mamy przecież tylko jedno! Każdy zapewne zgodzi się ze stwierdzeniem, że warto o nie dbać. Stosując powyższe wskazówki możemy pomóc w utrzymywaniu insuliny w ryzach, tak więc pamiętajmy o podstawach takich jak: dieta, trening oraz indywidualnie dopasowana suplementacja.

Trener personalny, który od 2016 r. nieprzerwanie pomaga ludziom zmienić ich sylwetki, nawyki żywieniowe i podejście do aktywności fizycznej. Pasjonat zdrowego odżywiania i siłowni. Związany ze sportem od 7. roku życia - wtedy pojawiła się piłka nożna. Jego przygoda z futbolem trwała aż 20 lat! Nową pasją Michała jest startowanie w zawodach sylwetkowych w kategorii "Men's Physique". Jego największe dotychczasowe osiągnięcie sportowe to 5. miejsce na zawodach FIWE w 2021 roku, ale nie odpuszcza i idzie po więcej!

Zostaw opinię