Suplementacja

„Bo zdrowie mamy tylko jedno...” - najważniejsze suplementy prozdrowotne dla osób uprawiających sporty siłowe (część II)

  • 190 odsłon
  • 0 komentarzy

5. Elektrolity

Magnez, potas, wapń i sód – to cztery makroelementy, które zaliczamy do grupy elektrolitów. Naszym obowiązkiem jest je dostarczać na bieżąco, aby nasz układ nerwowy prawidłowo funkcjonował. Dzięki swoim właściwościom odgrywają bardzo ważną rolę w przewodzeniu impulsów nerwowych. To dzięki nim generowany jest prąd elektryczny umożliwiający pracę mózgu i układu nerwowego. Kolejną, kluczową rolą dla naszego organizmu jest ich udział w rozprowadzaniu i wchłanianiu wody, która jest niezbędna do życia i do pracy każdej komórki, a także jest podstawowym składnikiem każdego płynu w naszym ciele. Ich niedobór może doprowadzić do odwodnienia, dlatego należy dbać o regularne ich uzupełnianie.

6. Koenzym Q10

Koenzym Q10 wykazuje wysoki potencjał antyoksydacyjny, dzięki czemu wspiera eliminację wolnych rodników. Jest rewelacyjnym suplementem o działaniu prozdrowotnym, który jest niestety niedoceniany w dzisiejszych czasach, jednak mimo wszystko coraz częściej po niego sięgamy. Przede wszystkim wspomaga pracę serca i funkcję układu odpornościowego, a także poprawia wydolność tlenową i ogólne zdolności wysiłkowe organizmu, co może korzystnie wpłynąć na efekty naszych treningów. Reguluje również poziom cholesterolu co zapobiega miażdżycy i związanych z nią chorobom układu sercowo-naczyniowym. Wykazano także, iż jego odpowiednie dawki wspomagają produkcję energii, co może zdecydowanie pomóc osobom, które na co dzień są osłabione i ospałe.

7. Witamina C

Nie można pominąć witaminy C, kiedy mowa o suplementacji prozdrowotnej, której dostarczenie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Koniecznie musimy przyjmować ją z zewnątrz, ponieważ nasz organizm nie potrafi sam jej wytworzyć. Jest niezbędnym składnikiem procesu powstawania tkanki łącznej, spajającej tkanki organizmu i usprawniającej transport składników pomiędzy nimi. Zwiększa także przyswajanie i produkcje kolagenu, dzięki czemu przyspieszymy procesy gojenia się ran i wszelkiego rodzaju złamań, a nasze stawy będą w mniejszym stopniu narażone na kontuzje. Wspomaga również nasz układ odpornościowy, więc gdy dopadnie nas choroba, ma ona znacznie łagodniejszy przebieg, a jej objawy stają się mniej dokuczliwe. W bardzo pozytywnym stopniu wpływa także na pracę naszego serca i układu nerwowego. Witamina C jest podstawowym antyutleniaczem, usuwa wolne rodniki, a tym samym zapobiega rozwojowi chorób nowotworowych. Dużym plusem stosowania jej w dużych dawkach jest to, iż ciężko ją przedawkować, ponieważ cały nadmiar w organizmie wydalamy wraz z moczem.

8. Witamina D

Witamina D w odpowiednich dawkach bardzo korzystnie wpływa przede wszystkim na nasz układ kostny, dlatego jej przyjmowanie jest tak ważne zwłaszcza u dzieci. Przyczynia się do prawidłowego wchłaniania wapnia i fosforu, dzięki czemu pomaga w utrzymaniu zdrowych zębów i kości. Jest także bardzo pomocna we właściwym funkcjonowaniu układu odpornościowego, nerwowego i mięśniowego. Zgodnie z najnowszymi wynikami badań udowodniono również pozytywny jej wpływ na nasze libido, a więc na wzrost poziomu testosteronu. Witamina D syntezowana jest nie tylko wraz z przyjmowanymi produktami i suplementami, ale także poprzez skórę na skutek oddziaływania promieni słonecznych. Warto więc sięgnąć po suplementacje witaminą D zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, kiedy jedno ze źródeł jej syntezy mamy mocno ograniczone.


9. Błonnik pokarmowy

Mówiąc o błonniku pokarmowym mamy na myśli różnorodne substancje pochodzenia roślinnego, nie ulegające trawieniu przez enzymy przewodu pokarmowego, dla którego prawidłowego funkcjonowania ma znaczenie właśnie spożycie błonnika. Zazwyczaj nie mamy problemów z jego dostarczeniem wraz z pożywieniem, ponieważ mnóstwo produktów zbożowych, które spożywamy, zawiera błonnik w odpowiednich dla nas dawkach. W dzisiejszych czasach istnieją jednak diety i systemy żywieniowe, w których nie może się objeść bez przyjmowania naturalnego błonnika pokarmowego z zewnątrz w postaci suplementów diety (przykładowo dieta wysoko-tłuszczowa). Warto więc zwrócić uwagę na jego korzystne funkcje, jakie pełni w ludzkim organizmie: to przede wszystkim regulacja rytmu wypróżnień poprzez przyspieszenie perystaltyki jelit, obniżenie ciśnienia tętniczego krwi, a także spowolnienie rozkładu węglowodanów, co wiąże się z obniżeniem stężenia glukozy we krwi. Przyczynia się także do rozwoju korzystnych bakterii jelitowych, pełni tzw. rolę prebiotyczną. Rewelacyjnie sprawdzi się w okresach redukcji tkanki tłuszczowej, ponieważ zmniejsza uczucie głodu poprzez pęcznienie w żołądku po jego spożyciu. Nie możemy jednak przyjmować go w zbyt dużych ilościach, ponieważ możemy doprowadzić do częstej biegunki, a w efekcie czego do odwodnienia organizmu i ogólnego osłabienia.

10. Probiotyki

Jeśli chcemy zadbać o odporność naszego organizmu to bez wątpienia powinniśmy postawić na suplementacje dobrej jakości produktem, który zawiera wysokie stężenie szczepów bakterii probiotycznych. Formuła takiego preparatu nie tylko wzmocni naszą odporność, ale także wesprze odnowę i wspomoże utrzymanie naturalnej mikroflory bakteryjnej. Również częste przyjmowanie antybiotyków zakłóca równowagę wcześniej wspomnianej mikroflory, a także wpływa negatywnie na odporność. Probiotyki są idealnym rozwiązaniem, aby temu przeciwdziałać.

prozdrowotne witaminy-i-mineraly
Piotr Hapek
Trener personalny, doradca ds. suplementacji

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

Swanson Probiotic-4 - 60 kaps.
29,99 PLN
Zobacz produkt
Activlab Electroactive - 20 tabl.
5,99 PLN
Zobacz produkt
BioTech Q-10 Coenzyme - 60 kaps.
44,10 PLN
Zobacz produkt