Suplementacja aminokwasami prostymi

Krótko wyjaśnione propozycje suplementacji aminokwasami prostymi w bardzo prosty i przejrzysty sposób.
Suplementacja aminokwasami prostymi
Ten artykuł przeczytasz w 3 minuty
Spis treści

Białka zbudowane są z aminokwasów, a dokładniej z reszt aminokwasowych połączonych wiązaniami peptydowymi -CONH- . Aminokwasy można podzielić na endogenne – czyli takie które organizm jest w stanie samodzielnie syntetyzować oraz egzogenne – takie które musza być dostarczone z zewnątrz. Istnieją aminokwasy niebiałkowe, przykładem jest kwas y-aminomasłowy (GABA). Pod względem chemicznym aminokwasy można podzielić wedle polarności łańcucha bocznego, i tak kierujemy się do meritum czyli do podziału na aminokwasy proste i rozgałęzione czyli posiadające niepolarny łańcuch boczny.


W jaki sposób skutecznie wykorzystać potencjał aminokwasów prostych, tak aby przyniosły one największe korzyści na placu budowy naszej sylwetki. W skład aminokwasów prostych wchodzą wszystkie aminokwasy które zawiera koncetrat białka serwatki, a więc białko pełnowartościowe. Przewagą aminokwasów prostych (wolnych) nad odżywką białka serwatki jest to że są one w postaci aminokwasów, poprzez co proces ich przyswajalności jest niezwykle przyspieszony, gdyż organizm nie traci czasu na trawienie. Dodatkowo w przypadku gdy chcemy dostarczać aminokwasy w trakcie treningu, nigdy nie powinniśmy stosować koncentratu białka serwatkowego, gdyż powoduje ono przesuwanie krwi do żołądka (na potrzeby trawienia), poprzez co automatycznie spada poziom ukrwienia mięśni. Suplementacja aminokwasami prostymi wyklucza ten problem.

Inna możliwość suplementacji suplementacji aminokwasów prostych, to stosowanie pojedynczych aminokwasów (wolnych), przykładami pojedynczych aminokwasów prostych są:

  • arginina
  • tryptofan
  • tyrozyna
  • glutamina
  • leucyna


Przed treningiem warto zadbać o odpowiednie pobudzenie oraz ukrwienie mięśni, zwiększy to możliwości fizjologiczne organizmu do wykonywania pracy. W tym celu warto zadbać o dostarczenie argininy, oraz tyrozyny.

Po treningu warto użyć glutaminy, oraz co ważniejsze leucyny. Glutamina ma działanie prozdrowotne, chroni nas przed wolnymi rodnikami oraz wzmacnia nasz układ odpornościowy. Leucyna odpowiada za pobudzanie kinazy m-TOR, kinaza ta jest bardzo ważna w procesie anabolizmu, gdyż zapoczątkowuje proces syntezy białek. Jest swoistym przełącznikiem, "mówiącym" że należy rozpocząć odbudowywać włókna mięśniowe.

Przed snem dla lepszej regeneracji warto włączyć do suplementacji tryptofan, jest to aminokwas niezbędny do produkcji serotoniny oraz tryptaminy. Serotonina jest nazywana hormonem szczęście, poprawia nasze samopoczucie. Wspólnie z melatoniną, reguluje sen. Blokowanie jej syntezy powoduje bezsenność.


Specjalista ds. suplementacji, biotechnolog.

Zostaw opinię