Zabdaj o prawidłowy metabolizm

Czym jest metabolizm? Jak zadbać o prawidłową jego pracę? Jakie elementy wpływają na jego prawidłowe funkcjonowanie? Przeczytaj i dowiedz się więcej!
Zabdaj o prawidłowy metabolizm
Ten artykuł przeczytasz w 3 minuty
Spis treści

Czego dowiesz się w tym artykule?

  • czym jest metabolizm,
  • jakie są składowe metabolizmu,
  • w jaki sposób makroskładniki oddziałują na metabolizm,
  • poznasz sposoby tzw. "podkręcenia" metabolizmu.

Przemiany metaboliczne w ustroju

Metabolizm stanowi zbiór wszystkich procesów chemicznych zachodzących w ciele, które mają na celu odpowiednie wykorzystanie składników pokarmowych i energii dostarczanych z pożywieniem, aby zapewnić odpowiednie funkcjonowanie wszystkich komórek. Procesy metaboliczne mogą przechylać się w stronę anabolizmu oraz katabolizmu.

Składowe metabolizmu

Przy określeniu całkowitego, przybliżonego, dziennego wydatku energetycznego musimy wziąć pod uwagę kilka elementów:

  • BMR – podstawowa przemiana materii – określa ilość energii niezbędnej do utrzymania procesów życiowych,
  • TEF – termiczny efekt pożywienia – wydatek energetyczny związany z przemianami makroskładników odżywczych; białko odpowiada za nasilenie TEF w około 25-30%, węglowodany o 6-8%, zaś tłuszcze to 2-3%,
  • NEAT – niespecyficzna aktywność fizyczna – zużytkowanie energii na czynności wykonywane w czasie całego dnia,
  • TEA – energia zużytkowana w czasie treningów,
  • EPOC – powysiłkowa konsumpcja tlenu.

Najlepsze sposoby na podkręcenie przemian metabolicznych

  1. Przekonaj się do treningów siłowych i inwestuj w budowę tkanki mięśniowej – mięśnie to tzw. "złodziej energetyczny", zużywają zdecydowanie więcej energii niż tkanka tłuszczowa.
  2. Wprowadzaj treningi typu HIIT – wpływają one na podwyższenie powysiłkowej konsumpcji tlenu nawet do kilkudziesięciu godzin po zakończeniu jednostki treningowej.
  3. Stosuj refeed – strategia polegająca na wprowadzeniu zwiększonej ilości kalorii w celu stymulacji pracy hormonu sytości – leptyny, a przez to przyśpieszenia metabolizmu, jednak musi być to zabieg ściśle kontrolowany, mieszczący się w ramach naszej puli kalorycznej.
  4. Wykorzystuj "diet break" – metoda redukcji masy ciała opierająca się na podziale tego procesu na przeplatające się kolejno etapy – deficytu kalorycznego oraz utrzymywania spożycia kalorii, co stanowi dobry pomysł stymulacji metabolizmu.
  5. Wybieraj skuteczne suplementy – przydatny może okazać się cynamon, kreatyna – stymuluje pracę mitochondriów, oraz kofeina – zwiększa wydatek energetyczny.
  6. Pij zieloną herbatę – zawarty w niej galusan epigalokatechiny nasila wydzielanie adrenaliny oraz noradrenaliny, co przekłada się na wzrost podstawowej przemiany materii, dzięki stymulacji cyklicznego AMP.
  7. Zadbaj o odpowiedni stan swojej mikroflory jelitowej – wiele doniesień ze świata nauki potwierdza pozytywny wpływ mikroorganizmów na regulację przemian metabolicznych, szczególnie zwrócić uwagę należy na szczepy Lactobacillus gasseri, Lactobacillus reuteri, Lactobacillus rhamnosus.
  8. Pamiętaj o regeneracji – odpowiednia ilość snu i wypoczynku wpływa na optymalizację przemian metabolicznych, co może dokonywać się dzięki regulacji gospodarki hormonalnej – między innymi optymalizacji wydzielania kortyzolu, którego wysoki poziom odpowiada za tworzenie depozytów tkanki tłuszczowej.
  9. A może spróbuj stymulacji zimnem – morsowanie, kriokomora lub ekspozycja na niską temperaturę?

Absolwent Uniwersytetu Medycznego w Lublinie na kierunku dietetyka, który w swojej pracy licencjackiej podejmował temat suplementacji środkami ergogeniczymi przyczyniającymi się do maksymalizacji osiągnięć osoby trenującej na siłowni, zaś w pracy magisterskiej dokonywał analizy wszelkich materiałów edukacyjnych dotyczących żywienia i żywności dostępnych w mediach. Entuzjasta aktywności fizycznej, szczególnie lekkoatletyki. Dwukrotnie uczestniczył w Akademickich Mistrzostwach Województwa Lubelskiego, zdobywając medale w biegu na 100 m oraz w skoku w dal, a także w Akademickich Mistrzostwach Polski, gdzie uplasował się na podium w klasyfikacji zawodników z uniwersytetów medycznych z całego kraju. Człowiek stawiający na rozwój swojej pasji, co potwierdza udział w różnorodnych szkoleniach związanych ze zdrowym stylem życia oraz pełne książek półki w domowej biblioteczce. W czasie studiów podejmował pracę w punktach z suplementami i zdrową żywnością, gdzie dzielił się wiedzą z klientami. Swoją przygodę z pisaniem artykułów rozpoczął w 2017 roku.

Zostaw opinię