EKSPRESOWA WYSYŁKA! 10% rabatu na pierwsze zakupy!
Suplementacja

BCAA czy EAA? Wybierz aminokwasy dla siebie!

  • 9370 odsłon
  • 0 komentarzy

Suplementacja aminokwasami to w sportach sylwetkowych dla niektórych podstawa. Czy słusznie? Myślę że tak, ponieważ aminokwasy to białko, a białko to budulec. Jeśli więc dostarczamy ich wystarczającej ilości z diety to powinniśmy sięgnąć po dostępne na rynku suplementy. Jakie więc powinniśmy wybrać?


Krótko o BCAA:
BCAA to aminokwasy posiadające rozgałęziony boczny łańcuch alifatyczny. W grupie aminokwasów białkowych występują trzy takie aminokwasy: leucyna, izoleucyna, walina i to właśnie one nazwane są aminokwasami rozgałęzionymi BCAA. Stanowią one średnio 40% spożywanego białka w ciągu dnia.
Stosujemy je zazwyczaj w celach zabezpieczenia mięśni przed katabolizmem, gdyż zwiększają możliwość czerpania energii z komórek tłuszczowych przez nasz organizm. Dzieje się tak wówczas, kiedy wszystkie rezerwy energetyczne w naszym organizmie zostaną wyczerpane. Kolejną zaletą stosowania BCAA jest zdecydowanie szybsza regeneracja po treningu, a także zmniejszenie uczucia zmęczenia w trakcie jego trwania na skutek zmniejszenia ilości tryptofanu w naszej krwi.

Krótko o EAA:
Aminokwasy te noszą nazwę egzogennych co oznacza, że nasz organizm sam nie potrafi ich wytworzyć i musimy je koniecznie dostarczać z pożywienia i/lub z suplementacji. Są bardzo istotne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu oraz do odpowiedniego rozwoju naszej masy mięśniowej. Brak chociażby jednego z nich może doprowadzić do zahamowania procesów wzrostowych, a więc budowa masy mięśniowej nie będzie możliwa. Odpowiednio wysoka ich podaż jest niezbędna dla wywołania hipertrofii mięśniowej w trakcie treningu siłowego. Do aminokwasów egzogennych należą: leucyna, izoleucyna, walina, fenyloalanina, metionina, treonina, tryptofan.
EAA stosujemy przede wszystkim w celach uzupełnienia diety w pełnowartościowe aminokwasy, kiedy nie dostarczamy ich wraz z pożywieniem. Powinniśmy prześledzić nasze posiłki i produkty białkowe jako spożywamy, a da nam to odpowiedź, czy powinniśmy stosować aminokwasy egzogenne. Pamiętajmy, iż do prawidłowej regeneracji nie są potrzebne nam tylko aminokwasy rozgałęzione BCAA, ale także odpowiednia podaż pozostałych aminokwasów białkowych, które mogą zostać uzupełnione posiłkiem lub suplementacją.

BCAA czy EAA – które wybrać?
Oczywiście wszystko jest sprawą indywidualną. Nie możemy zapatrywać się na kolegę z siłowni czy zawodnika z okładki znanego czasopisma branżowego. Osobiście powinniśmy dobrać odpowiednią suplementacje dla własnych potrzeb.
W mojej ocenie BCAA powinien stosować każdy, kto wykonuje treningi bardzo często i jego organizm jest bardzo mocno obciążony regularnym wysiłkiem. Korzyści ze stosowania BCAA zostały wymienione w akapicie powyżej i wydaje mi się, że nikt nie ma wątpliwości co do korzystnego działania tych aminokwasów.
Natomiast jeśli chodzi o EAA to tutaj sprawa wygląda zupełnie inaczej. Jest to produkt, który powinni stosować przede wszystkim osoby przestrzegające bardzo rygorystycznych założeń dietetycznych. Wiele korzyści ze stosowania EAA uzyskają weganie i wegetarianie, ponieważ bazują oni na białku pochodzenia roślinnego, które jest uważane za niepełnowartościowe co oznacza, iż produkt taki nie posiada wszystkich aminokwasów. Jak wcześniej zostało wspomniane do prawidłowej regeneracji musimy dostarczyć wszystkich aminokwasów białkowych i nie możemy pominąć żadnego z nich. Kiedy nie spożywamy mięsa, ryb, jajek, twarogów, które są pełnowartościowymi produktami białkowymi i posiadają pełny profil aminokwasowy, to nie możemy mówić o prawidłowej regeneracji po treningu. Jeśli jesteś jedną z takich osób i do tej pory Twoja regeneracja była bardzo słaba to najprawdopodobniej będzie to dla Ciebie najlepsze rozwiązanie – zastosuj aminokwasy egzogenne EAA!
Dla osób, które na co dzień spożywają wszystkie pełnowartościowe produkty białkowe EAA może także okazać się pomocne wówczas, kiedy mamy zwiększone zapotrzebowanie na aminokwasy, a więc w porach około-treningowych. Przyczyni się to do jeszcze lepszej regeneracji po-treningowej.


Podsumowanie:
Jak słusznie możemy zauważyć aminokwasy może stosować dosłownie każdy! Suplementacja nimi niesie ze sobą wiele korzyści i nie jest w żaden sposób niebezpieczna. Problem często pojawia się tylko wtedy, kiedy nie wiemy które z nich powinniśmy wybrać. Jestem przekonany, że po przeczytaniu tego artykułu wiele osób nie będzie miało już żadnych wątpliwości.

Piotr Hapek
ZAWODNIK, TRENER, DORDCA DS. SUPLEMENTACJI

Blog jest napisany w celach informacyjnych. W żaden sposób nie służy do stawiania diagnozy, czy sugerowania metod leczenia. Pamiętaj, że artykuły zamieszczone na tej stronie nie stanowią fachowej porady medycznej (lekarskiej, farmaceutycznej itp.). Osoby czytające tę stronę internetową powinny przed podjęciem decyzji leczenia skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Na tej stronie nie ma informacji o lekach, a wszystkie preparaty to suplementy diety.

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Komentarze (0)
Zobacz
Dodaj Własny
Wyślij

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

Olimp Amino EAAnabol Xplode - 520g
94,90 PLN
Zobacz produkt
IHS BCAA Plus - 400g
89,00 PLN
Zobacz produkt
Weider BCAA + Vitamin B6 - 260 tabl.
129,99 PLN
Zobacz produkt
Porównaj produkty
0
Usuń z porównania
Ukryj
Wyczyść