Suplementacja

„Bo zdrowie mamy tylko jedno...” - najważniejsze suplementy prozdrowotne dla osób uprawiających sporty siłowe (część I)

  • 227 odsłon
  • 0 komentarzy

Suplementacja o działaniu prozdrowotnym jest niestety bardzo często pomijaną kwestią w dzisiejszym świecie kulturystyki. Możemy to zaobserwować zwłaszcza u osób początkujących. Trenując w siłowni słyszymy pytania, które najczęściej odnoszą się do sposobów, w jakie można jak najszybszej zredukować tkankę tłuszczową lub jakie suplementy zastosować i jak dobrać plan treningowy, aby zbudować beztłuszczową masę ciała. Wówczas w ogóle nie zwracamy uwagi na nasze zdrowie. Nie tędy droga!

Nie możemy zapominać o tym, iż w trakcie wzmożonej aktywności fizycznej dochodzi do obciążenia m.in. naszego układu nerwowego oraz całego aparatu ruchowego, o których funkcjonowanie powinniśmy zadbać w pierwszej kolejności. Warto więc zwrócić uwagę na działanie najważniejszych suplementów, które wykazują działanie prozdrowotne.

1. Kwasy tłuszczowe omega-3


Kiedy mowa o suplementacji prozdrowotnej, nie sposób pominąć kwasów tłuszczowych omega-3. Coraz częściej słyszymy o pozytywnych skutkach ich stosowania. Niestety, ale powszechny model żywienia współczesnego człowieka prowadzi do ich niedoborów, kosztem przyjmowania zbyt dużej ilości kwasów tłuszczowych omega-6. Stosunek omega-6 do omega-3 powienien wynosić około 4:1, kiedy w dzisiejszych czasach dostarczamy je w stosunku nawet 30:1. Warto byłoby więc ograniczyć spożywanie produktów, które zawierają duże ilości omega-6, dodatkowo wprowadzając suplementacje kawasami omega-3, gdyż spełniają one bardzo ważne role w ludzkim organizmie. Przede wszystkim wspierają pracę układu nerwowego oraz sercowo-naczyniowego. Redukują ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, nowotworów, chorób zapalnych stawów, a także chronią przed wystąpieniem zawału lub udaru. Pamiętajmy, iż kształtowanie układu nerwowego każdego człowieka jest istotne już na etapie płodowym, więc bardzo wskazana i zalecana jest suplementacja kwasami tłuszczowymi omega-3 u kobiet ciężarnych.

2. Preparaty na stawy


W trakcie wzmożonej aktywności fizycznej nie możemy zapominać o prawidłowym funkcjonowaniu naszego aparatu ruchowego. Stosowanie owych preparatów, chociażby profilaktycznie, będzie miało bardzo pozytywny wpływ na nasze stawy, gdyż zmniejszymy ryzyko kontuzji, poprawimy ich ruchomość i elastyczność, a także wzmocnimy naszą tkankę łączną. Substancje aktywne w nich zawarte to zazwyczaj: białka kolagenowe, siarczan glukozaminy, siarczan chondronityny, kwas hialuronowy, MSM. Oczywiście firmy suplementacyjne nie zapominają o dodatku różnego rodzaju witamin i minerałów, dzięki którym nasz organizm będzie w stanie lepiej przyswoić główne składniki produktu.

3. Lecytyna


Lecytyna odgrywa bardzo ważną rolę w transporcie tłuszczów w naczyniach krwionośnych, ponieważ ułatwia ich sprawne przemieszczanie się w krwioobiegu. Uzupełnienie niedoborów tej substancji bez wątpienia korzystnie wpłynie na poziom cholesterolu we krwi, a także na ogólny stan naszego układu krwionośnego. Dzięki suplementacji lecytyną jesteśmy także w stanie zwiększyć swoją aktywność umysłową, wpłynąć pozytywnie na naszą pamięć, poprawić koncentracje, a także zwiększyć odporność na stres. Polecana jest osobom, które codziennie żyją w pośpiechu i w stresie, mają dużo nauki lub wykonują pracę umysłową. Jest bardzo ważnym składnikiem diety dla ludzi, którzy są zagrożeni chorobami serca i układu krążenia.

4. Cynk


Cynk jest bardzo ważnym mikroelementem dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego ciała, gdyż bierze udział w metabolizmie węglowodanów, białek i tłuszczy, w przemianach energetycznych, a także w syntezie DNA oraz protein. Udowodniono również, iż aktywuje on części mózgu, które są odpowiedzialne za odczuwanie smaku i zapachu, a także korzystnie wpływa na pamięć. Jest on również konieczny dla prawidłowego działania funkcji rozrodczych zarówno u kobiet jak i u mężczyzn. Ponadto poprawia jakość snu i polesza samopoczucie. W kulturystyce zyskał swoją popularność dzięki korzystnemu działaniu w kuracjach przeciwtrądzikowych, które często są konieczne u osób trenujących sporty sylwetkowe. Wpływa bardzo korzystnie na wygląd i jakość naszej skóry. Należy jednak pamiętać, aby nie przyjmować zbyt dużych jego ilości, ponieważ z tego powodu mogą wystąpić bóle brzucha i niestrawności.

PRZYKŁAD WITAMINY C: 7NUTRITION VITAMIN C - 250g
PRZYKŁAD LECYTYNY: VITALMAX LECITIN - 200 kaps.
PRZYKŁAD SUPLEMENTU Z CYNKIEM: BIOTECH ZINK MAX - 100 tabl.

witaminy-i-mineraly prozdrowotne
Piotr Hapek
Trener personalny, doradca ds. suplementacji

© UWAGA - ARTYKUŁ AUTORSKI BODYPAK - kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych w sklepie BODYPAK.PL jest zabronione!
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Mogą Cię zainteresować wybrane produkty:

Nutrend Flexit Drink - 400g
43,90 PLN
Zobacz produkt
Olimp Gold Lecytyna 1200 - 60 kaps.
18,69 PLN
Zobacz produkt
Weider Zinc Caps - 120 kaps.
49,99 PLN
Zobacz produkt